טלפון: 03-6913545


נימוסים וברכות לראש השנה

נימוסים וברכות לראש השנה

נימוסים וברכות לראש השנה
תמי לנצוט ליבוביץ  CIP
 

ראש השנה הוא חג של רענון קשרים, של חידוש היכרויות ושל טיפוח המעגלים החברתיים והעסקיים שלנו. בחג הזה, אולי יותר מבכל חג אחר, אנחנו מצופים להקדיש תשומת לב לסובבים אותנו בזירה המקצועית, החברתית והמשפחתית ולברך אותם בדרך מקורית ומעניינת לקראת השנה החדשה.

במילים אחרות, ראש השנה הוא חג הנטוורקינג, והזדמנויות הפז ליצירת מהלכים עסקיים וחברתיים שיניבו פירות בשנה הבאה עלינו לטובה.

מצד שני, וזאת אסור לשכוח, ראש השנה נתברך במסורת ארוכת שנים של חילופי ברכות, מסורת שמעלה טעם מתוק של נוסטלגיה. זוכרים את שווקי הברכות, שבהם היינו משוטטים ומתאימים ברכה ייחודית ומנצנצת לכל אחד ממכרינו? זוכרים איך היינו מעתיקים אליהן בכתב יד את הטיוטא שהכנו? איך היינו אוספים ושומרים את הברכות בסוף כל חג? היום החליפו את כל אלה האי-מיילים והשיחות מהטלפונים הניידים, האס אם אסים וההודעות למזכירה האלקטרונית. ובכן, כמובן שיש יתרונות לקידמה וכמובן שבאלף השלישי לאף אחד אין זמן לבזבז בין דוכני "שנות טובות", אבל ישנם כמה דברים שהייתי ממליצה לשמר.

אבל לפני שנגיע אל ה"איך", יש לדבר על ה"מי" ועל ה"מה". מקובל לשלוח ברכות לבני משפחה, לחברים, לקולגות עסקיות והמהדרין שולחים גם לשכנים. מגזר שנמצא שכוח במיוחד הוא דווקא הבכירים שבחבורה, הבוסים. יש שיתפסו זאת כ"לקקנות" או כמעשה שנעשה מתוך אינטרס, אולם לטעמי אין פשוט ומתבקש מביקור טרום חג בחדרו של המנהל לצורך אמירת חג שמח ולחיצת יד לשנה טובה. ואגב - אם יגיע היום והבוס יזכור לכם חסד נעורים על הברכה הזאת, הרי זה משובח.

לגבי תוכן הברכה, מקוריות ויצירתיות הן שם המשחק. הרעיון הוא לגרום הנאה למקבל הברכה, אבל עוד יותר מכך – לתת לו תחושה של תשומת לב ויחס אישי. לכן חשוב מאוד להקפיד על פנייה בשם הנמען, על חתימה אישית ועל שליחה פרטנית ולא בתפוצת נאטו.

מגוון אמצעי המדיה העומדים לרשותנו מאפשרים לכל אחד להשתמש בדרך שלו ובכישרונותיו כדי להעביר את המסר. יש ששומרים אמונים לשירות הדואר, רבים מעדיפים את הדואר האלקטרוני והצעירים מסתפקים באס אם אס. יהיה האמצעי שתבחרו אשר יהיה, הקפידו על שלושת הכללים הבאים:

1. פנייה בשם הנמען.
2. ברכה אישית, מקורית ואמינה.
3. חתימה בשם המברך.

אגב, היה וזמנכם דחוק, והעדפתם להשאיר הודעה קולית לאחד הנמענים, טוב תעשו אם תתקשרו שנית מאוחר יותר כדי לברך אותו אישית. איכשהו נראה לי שהמענה הקולי הוא הכי פחות מתאים לברכות ובטוח שלא יענה על צרכי הנטוורקינג שלכם.

לגבי ברכות מודפסות הנשלחות בדואר או מצורפות למתנת החג ומהוות כמובן חלק בלתי נפרד ממנה, מנומס לכתוב על המעטפה בכתב יד את שם מקבל המתנה, זה עוזר לנמען להבחין בין המעטפה שלכם לדואר שיווקי. על הברכה המודפסת הוסיפו שוב את השם ומשפט ברכה אישי ולבבי, חתום בשמכם, ואל תשכחו להוסיף את התאריך.

ועוד שני משפטים לסיום שכמעט נעלמו מן העולם, אבל כדאי לדעת. החל מסוף חודש אלול, נהוג לברך ב"לשנה טובה תכתבו ותחתמו", ולאחר ראש השנה ועד לסוף סוכות מאחלים: "בברכת גמר חתימה טובה".

חג שמח לכולם!

© כל הזכויות שמורות לתמי לנצוט ליבוביץ