טלפון: 03-6913545

בלוג
<< 'שיימינג' (Shaming) ברשת >>

 איך להתמודד ולהימנע משיימינג ויראלי ברשת 

מאת: תמי לנצוט ליבוביץ

לפני זמו התמודדנו עם הסיפור המזעזע של אוריאל רוניס ז"ל, איש השב"כ לשעבר ומנהל לשכת רשות האוכלוסין תל אביב, שהתאבד לאחר שפוסט שלילי לגביו הופץ ברשת, פוסט בפייסבוק שהאשים את האיש רב-הפעלים בגזענות. למעשה, מפעל החיים של רוניס כולו נגע בעזרה לזולת, אך האינטרנט ואנחנו מאחוריו הוא מקום אכזר, ששופט ויוצר את התופעה המכוערת אליה אני רוצה להתייחס היום – 'שיימינג'. תופעה שהמדיה החברתית מאפשרת בחשיפת שמו של חבר ברשת, במטרה ללעוג, להעליב ולבייש אותו תוך שיתוף המוני, ויראלי, שמותירה את אותו אדם מבולבל, פגוע וחסר אונים ותקווה. מזכיר את הפתגם הידוע: לך תוכיח שאין לך אחות.מאז ועד היום התופעה גדלה לממדי ענק, ופוגעת באוכלוסיה רבה מצעירים, יש לומר ילדים ממש קטנים, זכים וטהורים ועד מבוגרים ללא עוול בכפם.

התקשורת הגיבה בסערה ובהתראה צודקת כנגד בריונות במדיה חברתית, וקריאה לאיפוק בנושא השיתופים ברשת. כולנו אחראים לעצירת התופעה הזו ועל כולנו להבין כמשתמשי מדיה חברתית, עד כמה גדולה האחריות שלנו. האשמות ברשת יכולות להיות הרסניות לאדם, לשמו הטוב ולמשפחתו ולכן יש להזהר, לחשוב ואל תמהרו לרכב על כל האשמה של מישהו ולהצטרף למחול השדים אלא בדקו את העובדות בעצמכם, בקשו לראות צד נוסף של הסיפור, או הימנעו משיתוף במקרה שאין הוכחה חותכת.תלונה או פוסט על אדם פרטי היא לא אותו דבר כמו פוסט או תלונה לגבי חברה או עסק, מערכת שמסוגלת להגן על עצמה ומוכנה למצבים כאלה. אני מקווה שהנטייה הזו כנגד הבריונות ברשת תימשך והעירנות של כולנו לנושא תיגבר ובתקווה, תמנע מקרים נוספים.

אך מה קורה אם אתם לפתע הופכים להיות המטרה? כאשר מישהו מתקיף אתכם ברשת על משהו שעשיתם או לא עשיתם? טעויות קורות וניתן לתקנם ולהתנצל ברשת אם ננהג בכנות ורצינות.

לפניכם מספר כלים להתמודדות במצבים כאלה:

אם מאשימים אותך כפרופיל/אדם פרטי....

חייבים לשמור על פרופורציות גם במצבים לא נעימים. אתם תחוו עלבון וכאב במקרה של פרסום שלילי ולכן חשוב שתקבלו תמיכה מהמעגלים הקרובים שלך – חברים, משפחה, קולגות, כל מי שאתם מרגישים שיכול לעזור לכם לעבור את המצב בצורה טובה יותר. חשוב לפרסם את התגובה שלך ברשת ולהעניק את הצד שלך, אך באותו זמן חשוב לנסות להמשיך הלאה. למרות שלנו נדמה שהזיכרון האינטרנטי הוא לנצח, רוב הסיכויים שהסערה שלך תחלוף לטובת סערה חדשה. אם מישהו חלילה מאיים עלייך, אל תחשוש מפרסום האיומים או יצירת קשר עם המשטרה בנושא – עדיף להיות בטוח מאשר להצטער. לעולם אל תיתן לבריונות רשת להשתלט ולנהל אותך או את החיים שלך.

אם מאשימים אותך כפרופיל עסקי/חברה...

הגיבו בזריזות, ואם יש צורך, מחקו את השיתוף הבעייתי מהפלטפורמה. יכול להיות שהודעה שנראית לכם מצחיקה היא בעצם פוגענית לאדם אחר, הודעות נקראות אחרת אצל כל אחד ואחת ואם טעיתם, עצרו את הטעות באיבה ואל תתווכחו עם הלקוחות, אם מישהו נעלב או נפגע כנראה שיש סיבה גם אם אתם לא רואים אותה באותו רגע.

לטעות זה אנושי, צרו לעצמכם קהל נאמן של אוהדים ולקוחות שכאשר כן תטעו, ידעו להגן עליכם ויכירו אתכם כבעלי גישה חיובית לעסקים. כעסק אנחנו צריכים להיות מוכנים להתמודדות עם תלונות וטרוניות, אך שאנחנו תמיד נשארים כנים וחיוביים, הקהל יעריך את זה ויגיב בהתאם.

השתמשו בפלטפורמה הציבורית לטובתכם, גם אם תלונות על הקיר או בפרופיל יכולות להביך אתכם או ליצור אי-נעימות, טיפול נכון בהם יכול להראות דווקא את הצבעים האמיתיים שלכם ולהראות מי אתם כחברה או איש עסקים, הגולשים יגיבו מצוין להתנהלות ומענה חיובי ברשת.

כאינדיבידואל, אני מקווה שלעולם לא תצטרכו להתמודד עם בריונות ברשת,

אך כחברה פרטית או דף עסקי, אתם צריכים להיות מוכנים לכך שתהיו מותקפים ברשת בשלב זה או אחר, ככל שהעסק שלכם גדל, כך גדלים הסיכויים לחוסר שביעות רצון מצד איזשהו לקוח, הגדולה והעוצמה היא להתמודד עם התלונה ברשת בצורה מתודולוגית ויעילה ולפנות את הדרך לאינטרקציות חיוביות והמשך עשייה חיובית.

 

לנושאים נוספים והמשך קריאה, בקרו באתר שלי – TLL או למדו עוד על הספר החדש שלי , שפת העסקים הבין – לאומית,   IBLCode שפורסם בעברית ובאנגלית, דרכו תוכלו ללמוד את מתודת שפת העסקים הבינלאומית, ותוכלו להתרשם ממאות עצות וטיפים להתנהלות נכונה בעסקים ובחברה וגם בעולם הדיגיטלי המאתגר של ימינו.