טלפון: 03-6913545

בלוג
<< המשרד הביתי כטרנד חדש בעסקים >>

שמונה כללים יעילים לעבודה מהבית 

מאת: תמי לנצוט ליבוביץ

שמונה מיליון אמריקאים העתיקו את מוקד הפעילות המשרדית שלהם, אל ביתם, וגם בישראל הולך וגדל מספרם של העובדים מן הבית. התופעה איננה ייחודית רק לנשים המבקשות בדרך זו לשלב בין שני הממלכות, הבית והקריירה – גם גברים רבים מעדיפים לנצל את המחשב, ושאר המכשירים והטכנולוגיות החדשות והנגישות, כמו שיחות ועידה, פגישות וורטואליות, בביתם וליהנות לכאורה מצורת עבודה אחרת ושונה.כל זה היה נכון וטרנדי עד הופעת נגיף הקורונה בעעולם והעבודה מהבית הפכה לצו השעה. 

לכאורה, הפתרון הזה נראה מושלם, אך למעשה, ועל כך יעידו אלה שנשברו ושבו לרעות בשדה הבר, אינו נטול בעיות. לא קל לעשות הפרדה מוחלטת בין צרכי הבית והעסק שלא כמו במשרד בעיר. בבית צריך כל הזמן לשמור על הגבולות. החופש וחוסר המחויבות בבית יכול בקלות להפוך לאנרכיה מוחלטת. לפתע מאבדים שליטה על הזמן ועל התפוקה, קשה לשמור על מתח עבודה יצירתי ודינמי, צריך להדוף ללא הרף את הנודניקים, הסקרנים, להתמודד עם פיתויים, עם עצלות הבוקר...

לפני שאתם מגישים את כתב ההתפטרות (למי?), נסו את כללי הנימוס וההיגיון הבאים:

1. העסק קודם לבית

העובדה שהבית הפך למקום עבודה היא משנית. עבודתכם קודמת לכל. אם אתם יכולים להרשות לעצמכם, התקינו בחדר העבודה שלכם קו טלפון נפרד עם שירות משיבון או משיבון אלקטרוני, ואל תסכימו שבני הבית ישתמשו בו או יענו למטלפנים בשעה שאתם עסוקים. בני הבית חייבים לגלות התחשבות רבה בכל הנוגע להפרדה בין צרכי הבית ועבודתכם.

2. התבצרות

חשוב שחדר העבודה יהיה מנותק וחסום בפני קולות הבית ואף בפני פולשים חמושים אך טורדניים. מאוד מביך לדבר בטלפון עם קניין או לקוח על רקע צלילים של שואב אבק, תוכנית טלוויזיה לילדים או נביחות כלב. בחדר סגור קל להתרכז ולהתמסר לעבודה ללא הפרעות.

3. קשיחות נחושה

הצטיידו במנה גדולה של קשיחות מול כל שוחרי הקפה והפטפוט שגילו אתכם בביתכם. הרבה יותר קל לומר: "מצטער/ת, אין לי זמן לחברים עכשיו", מאשר להתייסר על הזמן שהולך לאיבוד אף בחברתם של הטובים בידידכם. גם ילדים ובני הזוג צריכים לקבל תדרוך: לא מפריעים סתם.

4. בגדי עבודה

בבית, שעות העבודה ושעות הפנאי נוטות להתערבב אלה באלה. אחת הדרכים להפריד ביניהן – התלבשו היטב לפני שאתם הולכים לחדר העבודה. על העניבה אפשר לוותר, וגם על הז'קט ונעלי עקב, אך על תתפתו להתיישב מול המחשב יחפים ובחלוק בית – הופעה מזלזלת כזו תחבל בכוונותיכם הטובות ובמקצוענות שלכם.

5. תדמית מקצועית

העבודה מן הבית לא פוטרת אתכם מטיפוח התדמית המקצועית שלכם: הקליטו על המשיבון האלקטרוני שלכם מענה ענייני ורשמי, הקפידו על כרטיס ביקור וניירת עם הלוגו שלכם או עם השם , חתימת דוא"ל מקצועית,והפרטים הנחוצים. אם אינכם רוצים לפרסם את כתובת ביתכם שיכרו תיבת דואר בסניף הקרוב. נהלו יומן פגישות מסודר, והיעזרו גם בלוח שנתי גדול ונוח או בלוח הדיגיטאלי שעושה את העבודה בגדול. את הפגישות יכולים היום לערוך בטכנולוגיות השונות לפגישות וירטואליות כמו הזום לדוגמא , ושיחות הטלפון יכולות להפוך לשיחות ועידה בצורות שונוות.

כל האביזרים הללו צריכים להיות בחדר העבודה ולשמש רק אתכם.

6. קבלת קהל, 

גם אם עבודתכם לא בהכרח כוללת פגישות עסקים עם לקוחות או קניינים, עליכם לשמור קשר עם העולם המקצועי שלכם. אל תחמיצו כנסים וועידות, הזמינו אליכם אורחים עסקיים ואל תהססו ליזום פגישות עם עמיתים למקצוע מהארץ ומחו"ל. מסיבות שונות לא תמיד נוח ואפשרי לקבל לקוח או אורח עסקי בבית פרטי ואפשר בהחלט להעתיק אותן לבית קפה שקט וקרוב.

7. התעדכנות שוטפת

אחד החסרונות של עבודה מן הבית, לעומת עבודה במשרד רשמי, היא איבוד הקשר המזין והמפרה עם עמיתים למקצוע, עם חידושים והמצאות ומידע עדכני שמגיעים באופן טבעי אל המשרדים והחברות שבחוץ. הקפידו לא להסתגר ולהתרחק ממקורות מידע, ארגנו לכם ספרייה מקצועית מכל מקור מתאים. בנוסף, כדי להיות עם היד על הדופק, אולי בכל זאת כדאי לשמור על משרה חלקית בתחום המקצועי שלכם מחוץ לבית.

8. משמעת עצמית

רבים מאלו שבחרו לעבוד מן הבית גילו שללא מסגרת מחייבת קשה להם לשמור על משמעת עצמית גבוהה. אין ספק שעבודה מן הבית חושפת אתכם לסוג כזה של מאמץ, ומי שאינו מסוגל לעמוד בו מוטב שיודה ויחזור לעבוד במסגרת המקובלת.

 

מתוך הספר:

IBLCode - שפת העסקים הבין - לאומית