
לעשות עסקים באיטליה
מאת: תמי לנצוט ליבוביץ
מתוך הספר: שפת העסקים הבין-לאומית - IBLCode
ארץ המגף, ערש התרבות והאופנה של העולם, היא מקום לעשות עסקים בסטייל. כדי לעשות זאת עליכם להתאים את עצמכם לעולם העסקים המקומי, לקבל את הטמפרמנט הסוער יחד עם התענוגות שמציעה איטליה למבקריה בכל התחומים, להתגבר על מכשול השפה ולהיות ייצוגיים למשעי. האיטלקים הם אנשי עסקים תובעניים והאיכות עומדת בראש סדר העדיפויות שלהם.
תעודת זהות
שם מלא: הרפובליקה של איטליה
שטח: 301,250 קמ"ר
אוכלוסייה: 57.6 מיליון נפש
בירה: רומא (3.8 מיליון נפש)
תושבים: איטלקים
שפות: האיטלקית התקנית ועוד עשרות ניבים
דת: 85% קתולים, 5% יהודים ופרוטסטנטים
ממשל: דמוקרטיה
תרבות ואורח חיים
באיטליה, שמכונה הגלריה לאמנות של העולם, ההיסטוריה והתרבות יקיפו אתכם מכל עבר. שטח המדינה גדוש קברים אטרוסקיים, מקדשים יווניים, שרידים רומיים, אדריכלות מוסלמית ומזרקות ברוקיות מפוסלות, ואילו הכנסיות והמוזאונים עמוסים פסלים, פסיפסים, ציורי מריה הקדושה מאת ג'וטו עד טיציאן, קברי ענק ותקרות מעוטרות.
בתחום הספרות העמידה איטליה שגרירים-סופרים רבים, מווירגיליוס, אובידוס, הורציוס, ליוויוס וקיקרו ועד דנטה, פטררקה, בוקצ'יו, פיצ'ינו, מירנדולה ווזארי. גם בתחום המוזיקה תרמו האיטלקים תרומה נכבדת, והמציאו גם את הפסנתר וגם את שיטת התווים הנהוגה כיום, כמו גם הכניסו לקנון המוזיקה הקלאסית את מונטוורדי, ויוולדי, סקרלטי, ורדי, פוצ'יני, בליני ורוסיני. גם את הקולנוע קשה לדמיין ללא מרצ'לו מסטרויאני, אנה מאניאני, ג'ינה לולובריג'ידה, סופיה לורן ובמאים כמו לוקינו ויסקונטי, רוברטו רוסליני, פרדריקו פליני, מיכלאנג'לו אנטוניוני וברנרדו ברטולוצ'י.
השפה האיטלקית המודרנית הופיעה במאות ה-13 וה-14, והתפתחה מתוך המקור הלטיני, מתוך הניבים הרבים במדינה ומתוך כתביהם של דנטה, פטררקה ובוקצ'יו, שכתבו בעיקר בניב הפלורנטיני. אף ש-80% מתושבי איטליה הם קתולים מוצהרים, מספר הדתיים האדוקים נמוך יחסית: רק 25% מבקרים בכנסייה דרך קבע. עם זאת, חגיהם של הקדושים, הטקס הראשון של אכילת לחם הקודש ושתיית היין ופסטיבלים דתיים אחרים תמיד מושכים אליהם קהל עצום.
המטבחים האזוריים השונים של איטליה, על ייחודם המקומי, השתלבו יחדיו למטבח המפורסם בעולם כולו, ובצדק. סגנונות הבישול משתנים ממקום למקום, מהתבשילים עתירי השמנת של הצפון ועד למאכלים המתובלים של הדרום, כאשר כל מחוז מביא לשולחן הלאומי את ביכוריו. במחוז אמיליה רומאניה שבצפון מכינים כמה משיאי התפריט האיטלקי: ספגטי בולונז, לזניה וטורטליני, וזוהי גם מולדת הפרושוטו Prosciutto) - נקניק חזיר( הטוב ביותר ונקניק המורטדלה .(Mortadella) ליגוריה היא מולדת הפסטו, אותו רוטב ירוק ריחני. באשר לקינוחים, אין כמו אלה שבסיציליה: קסטה Cassata) - עוגת טורט ממולאת בגבינת ריקוטה(, קאנולי )שפופרות בצק בקרם וניל(, צאבאיונהZabaglione) - קרם ביצים מתוק(, גרניטה )ברד( ומרציפן, ואילו סרדיניה מפורסמת בחזירון הצלוי על שיפוד. קפה, בירה ויין משובחים תמצאו כמובן בכל רחבי המדינה.
חגים ואירועים מיוחדים
אירועים דתיים, תרבותיים והיסטוריים ממלאים את לוח השנה האיטלקי. הקרנבל שלפני חג הפסחא נחוג ברוב פאר בוונציה, ואילו תהלוכות השבוע הקדוש בחג הפסחא עצמו מרהיבות במיוחד בטאראנטו (Taranto), בקיאטי (Chieti) ובסיציליה, ואילו בפירנצה מפוצצים עגלה מלאה זיקוקי דינור ביום א של חג הפסחא.
פסטיבלים לזכר קדושים גם הם אירועים ססגוניים במיוחד. כך לדוגמה, פסטיבל סן ניקולא בבארי ,(Bari) פסטיבל סן ג'נארו בנאפולי, פסטיבל משביעי הנחשים באברוצו (Abruzzo) ופסטיבל סנט'אנטוניו בפדובה ביוני.
אירועים בעלי גוון היסטורי יותר הם מרוץ הנרות והפאליו של חץ וקשת, מרוץ סוסים בגוביו;(Gubbio) הקאבאלקאטה סארדה, חגיגה שבה מציינים את הניצחון על המוסלמים ברכיבה על סוסים בסרדיניה; הרגאטה בין ארבע המעצמות הימיות עתיקות היומין (מרוץ סירות שמתקיים לחלופין בפיזה, בוונציה, באמלפי ובג'נובה, ביוני); הפאליו בסיינה (מרוץ סוסים בלבוש מימי הביניים ביולי-אוגוסט) ;והרגאטה ההיסטורית של ונציה (בספטמבר). אם לא נכתב אחרת, מתקיימים כל האירועים והפסטיבלים לעיל במאי.
קביעת פגישות
- בהינתן בחירה, איטלקי יעדיף להיפגש ולעשות עסקים עם מכר רחוק אפילו מאשר עם אדם זר לגמרי.
- בתרבות האיטלקית הדיוק אינו בראש סדר העדיפויות, אך בתור אדם מתרבות שונה מומלץ מאוד להראות רצינות ולהגיע בזמן.
- אפילו שאתם הגעתם בזמן, היו מוכנים להמתין בין 45-15 דקות עד שעמיתכם האיטלקי ילווה אתכם לחדר הישיבות.
- שעות העבודה המקובלות הן בין 12:30-8:30 בבוקר ובין 18:30-15:30 אחר הצהריים בימי שני עד חמישי.
- הרבה עסקים פתוחים גם בשבת בבוקר.
- השעות המקובלות בחברות הגדולות:18:30-9:00 כולל שעת הפסקת צהריים. אם יושבים במסעדה או אוכלים מחוץ למשרד, סביר להניח ששעת ארוחת הצהריים תתארך יתר על המידה.
- במרכז איטליה ובדרום איטליה, שעות העבודה המקובלות הן: 12:45-08:30 בבוקר ואחר הצהריים בשעות 20:00-17:00 בימי שני עד חמישי. בימי שבת שעות הפעילות הן 12:45-08:30.
- השעות הטובות ביותר לקביעת פגישות הן 11:00-10:00 בבוקר או אחרי השעה 15:00 אחר הצהריים.
- מרבית החברות יוצאות לחופשה בחודש אוגוסט, ולכן אם אתם מעוניינים לקבוע פגישה מאמצע יולי - ייתכן כי היא תתקיים רק בחודש ספטמבר. קחו זאת בחשבון.
פנייה בשם
- חכו למארח האיטלקי שיזמין אתכם לחדר הישיבות וחכו שיקרא לכם בשמכם הפרטי, רק לאחר מכן תוכלו לעשות כמוהו.
- אנשים משתמשים לעתים תכופות בתארים ובשמות משפחה, גם אם הם מכירים כמה שנים. זהו בדרך כלל סימן לכבוד ולהערכה, אולם יכול גם לשדר ריחוק או תחושה שאנשים אינם מכירים היטב.
- במרבית החברות האיטלקיות, מנהלים בכירים וזוטרים פונים לאדם בציון תוארו ושם משפחתו. אולם בחברות בין-לאומיות נכנסו לשימוש השמות הפרטיים והפכו לנורמה.
- כאשר אתם מוצגים בפני איטלקי, אתם מצופים לומר (Mr.) “Signore” או “Signora“ (Mrs.), פלוס שם משפחה.
- " (Miss.) “Signorina- כמעט לא משתמשים במילה זו ועדיף להימנע ממנה. השימוש במילה נפוץ בעיקר כשהאישה אינה נשואה או אם היא צעירה.
- אם ידוע תואר אקדמי, עדיף להשתמש בו במקום השימוש במילים הנ"ל.
- נכון יהיה להשתמש בתארים ובשמות משפחה באופן קבוע בעת שיחה עם איטלקים.
לבוש עסקי
- לבוש ייצוגי ואיכותי נמצא בראש סדר העדיפויות. הבגד ישקף את הסטטוס ואת המקצועיות שלכם, לכן עליו להיות מרשים וייצוגי.
- קוד הלבוש נוטה להיות רשמי עבור גברים ונשים בעסקים ובחברה.
- איטלקי לעולם לא ינעל נעליים שאינן מצוחצחות, מבריקות או שאינן אופנתיות. לכן, אם אתם מתלבטים איזו נעל לנעול, בחרו את הזוג האיכותי ביותר המתאים להופעתכם.
- גברים צריכים ללבוש חליפה יקרה, איכותית, המונחת היטב על הגוף, ועדיף שתהיה בצבע כהה. יש להתאים לה עניבה מסוגננת ומתוחכמת.
- רוב הגברים האיטלקים אוהבים להוסיף אביזרים להופעתם, כגון: חפתים, שעונים, עטים נובעים וכולי.
- מומלץ לנשים להתלבש בצורה קלאסית ואלגנטית ככל האפשר. קשטו את הופעתכם באביזרים מתאימים.
- הצבעים הנפוצים יותר הם הצבעים הכהים. הצבעים הבהירים פופולריים יותר באביזרים.
- הנשים האיטלקיות מצטיינות במראה מוקפד יותר מן הנשים האמריקאיות לדוגמה. זה בא לידי ביטוי בלבוש ובאיפור.
- נפוץ מאוד שנשים איטלקיות לובשות גרביונים במהלך עונת הקיץ.
כרטיסי ביקור
- השימוש בכרטיסי ביקור נפוץ מאוד.
- מומלץ לתרגם את כרטיס הביקור לאיטלקית בצדו השני של הכרטיס.
- ודאו כי תוארכם המלא ותחום עיסוקכם מופיע משני צדי כרטיס הביקור, באיטלקית ובאנגלית.
- למנהלים האיטלקים הזוטרים בדרך כלל יש פחות מידע על כרטיס הביקור.
הפגישה עצמה
- מרבית האיטלקים אינם מדברים אנגלית שוטפת ויתכן שתזדקקו למתורגמן בסיטואציות עסקיות למיניהן.
- דעתם של אנשים אחרים חשובה מאוד וכל רעיון נידון בקפידה.
- ישנו ביטוי שגור, "Bella figura" (בתרגום חופשי: דמות יפה), הנאמר בהקשר של אדם היודע להציג את דבריו באופן קצר וקולע.
- האיטלקים מתאפיינים בסגנון דיבור דרמטי. הם נוטים להרבות במילים, להיות רועשים, הפגנתיים ורגשיים.
- כבוד וגאווה הם שני מאפיינים מרכזיים בתרבות האיטלקית. הימנעו מהערות ציניות או שאינן במקומן בכל הנוגע לתרבות האיטלקית, למדינה, לארגון וכולי.
- חלוקת מחמאות ותגמולים לעובדים - אינם ניתנים באופן יומיומי.
- הפגישה הראשונה נערכת במשרדו של עמיתכם האיטלקי. היות שהוא מארח אתכם במשרדו, יהיה לו נוח לבחון אתכם ואת הצעתכם. לכן, יהיה חכם להכין מראש כמה מילים עליכם ועל החברה, מילים שיציגו אתכם באור האופטימלי מבחינתכם.
- המטרה בפגישה הראשונה צריכה להיות יצירת רושם ראשוני חיובי על עמיתכם האיטלקי.
- במהלך פגישות עסקים, האדם הבכיר ביותר ובעל הסמכות הגדולה ביותר - נדיר שירים את קולו. אולם האיטלקים נוטים לדבר בקול רם וצפוי שיהיו הפרעות במהלך הפגישה.
- האיטלקים אוהבים לפתור כל בעיה לגופה, ולא לחפש תשובה במדיניות הארגון, בחוקיו ובנהליו.
שיחה עסקית
- כאשר אתם נפגשים עם קבוצת אנשי עסקים, לחצו ידיים לכול אחד מהנוכחים בקבוצה.
- נדיר מאוד שיהיה רגע של שקט במהלך השיחה עם איטלקים.
- נושאים טובים לשיחה או לשיחת חולין: הארכיטקטורה האיטלקית, אמנות איטלקית, סרטים, ספורט (במיוחד כדורגל), אוכל איטלקי, יין, אופרה, תרבות וכולי.
- נושאים לא טובים לשיחה: דת, פוליטיקה, מיסים, מלחמת העולם השנייה, ביקורת על התרבות האיטלקית, סטראוטיפים איטלקיים וכולי.
משא ומתן
- במהלך בחירת צוות לניהול משא ומתן, יש לזכור כי האיטלקים מעדיפים לקיים תהליך זה עם האנשים החשובים והבכירים ביותר בארגון.
- משא ומתן הוא תהליך ארוך וההחלטה הסופית אינה מתבצעת בפזיזות. היא יכולה אפילו לקחת חודשים אחדים.
- האיטלקים יכולים לדרוש כמה דברים לא צפויים במהלך המשא ומתן, כדי להראות חוסר שביעות רצון מצדם. חשוב לזכור כי השימוש באסטרטגיה זו לאו דווקא יביא להתמוטטות העסקה.
פרוטוקול המתנות
- הימנעו מהענקת מתנות עסקיות עד אשר תקבלו מתנה קודם.
- הענקת מתנות מצופה באירועים חברתיים, במיוחד לאחר שהוזמנתם לארוחת ערב בבית - כאות להבעת הערכה.
- נהוג לפתוח את המתנות שנותנים ושמקבלים - ברגע הקבלה.
- המתנות אינן צריכות להיות יקרות מאוד ולא גדולות מדי, אך עם זאת חשוב שיהיו ממותג מוכר.
- אלכוהול או מתנות מארץ המוצא הן בדרך כלל בחירה טובה.
- אם אתם מעוניינים להעניק מתנה למישהו שעזר לכם רבות בעבודה - דוגמאות טובה למתנה יכולות להיות עט יוקרתי, תמונה ממוסגרת, מחשבונים מיוחדים וכולי.
- המזכירות אוהבות בדרך כלל מתנות כגון פרחים או שוקולדים, אך אסור לעולם לתת מספר זוגי של פרחים, אלא אך ורק מספר אי-זוגי, ולעולם לא כריזנטמות - היות שאותן נהוג לתת בלוויות. ורדים אדומים ניתנים באירועים רומנטיים ולכן יש להימנע מלהעניקם למזכירה.
- מתנות שיש להימנע מלתת: מתנות עם לוגו החברה שלכם מוטבע עליהן, סיכות למיניהן, ממחטות בד, מתנות העטופות בנייר שחור וזהב - אלו הם צבעים של אבל, מתנות העטופות בנייר סגול - היות שהצבע סגול מסמל מזל רע, סכינים או כל דבר חד אחר - המרמז על כך שהקשר העסקי או החברותי יכול להיחתך.
ברומא התנהג כרומאי
- האיטלקים מעדיפים לערוך היכרות כשצד שלישי מציג ביניהם.
- כאשר אתם מוצגים לאדם אחר, תמיד תוצגו תחילה לנשים ולאדם המבוגר יותר. כדאי לנהוג באופן זה גם כאשר אתם מציגים את עצמכם בעצמכם.
- "הנפנוף האמריקאי" לשלום - לא ישדר רושם מקצועי.
- מומלץ ללמוד כמה מילים שגורות שמשתמשים בהן בכל מקום באיטליה, לדוגמה: Buno” giorno" (בוקר טוב) "Buona sera" ,(ערב טוב) "Arrivaderci" ,(להתראות(.
- בזמן נסיעה בתחבורה ציבורית, נהוג שהצעירים יותר יפנו את מקום מושבם למבוגרים מהם. גברים עדיין מפנים את מקומם לנשים.
- כאשר עושים תנועה שבה שמים את היד על הבטן - היא תפורש בדרך כלל כחוסר חיבה לאדם העומד מולכם.
- לעולם אין לשלוח אצבע מורה או את הזרת לכיוון אדם אחר, היות שהדבר מסמל שרוצים להרע לאדם.
- תנועות והתנהגויות כגון הישענות על דבר מה תוך כדי שיחה, לעיסת מסטיק, עמידה מרושלת עם כתפיים שמוטות, אכילה תוך כדי הליכה ברחוב - אינן מקובלות כלל.
©כל הזכויות שמורות לתמי לנצוט ליבוביץ