טלפון: 03-6913545


תדמית, מערכת הבחירות וערוצי הטלוויזיה

תדמית, מערכת הבחירות וערוצי הטלוויזיה

תדמית, מערכת הבחירות וערוצי הטלוויזיה
תמי לנצוט ליבוביץ AICI, CIP
תאריך: 20.3.2006

האינטרנט הוא מדיום שמתלבש כמו כפפה על הדמוקרטיה. הוא מאפשר חופש ביטוי מירבי, הוא פתוח לכולם, זמין בכל עת, מאפשר חשיפה של מידע רב יותר מאמצעי תקשורת אחרים ותגובה מיידית של הגולשים להתפתחויות.

לעומת הרדיו והטלוויזיה שדורשים הקלטה וצילום מראש, האינטרנט ספונטני ומאפשר לגולש להיות אקטיבי, בניגוד לצופים ולמאזינים הפאסיביים של אמצעי התקשורת האחרים. האינטרנט, יותר מכל מדיום אחר, מתאים לקצב החיים הפוליטי של מדינת ישראל, אבל לא נראה שהמפלגות שלנו מודעות לכך.

במערכת הבחירות האחרונה בארצות הברית הייתה רשת האינטרנט יעד עיקרי של מובילי הקמפיינים ומפתח להצלחת המועמדים. 75 מליון אזרחים, 37% מקרב האוכלוסייה הבוגרת ו-61% מתוך קהל הגולשים האמריקאי, השתמשו ברשת במסגרת הבחירות. הם שאבו ממנה מידע פוליטי וחדשות, הם ערכו דיונים ועימותים סביב נושאים ברומה של מדינה, הם תרמו תרומות והתנדבו לפעילויות שונות בתהליך הבחירות.

בארץ, השימוש באינטרנט כפלטפורמה לקמפיין בחירות, עדיין בחיתוליו. אמנם יש למפלגות הגדולות ולפוליטיקאים שונים אתרים, אבל רובם לא עומדים בסטנדרטים שהיינו מצפים להם.

לקראת הבחירות המתקרבות, החלטתי לבחון את אתרי המפלגות הגדולות, לראות איזה מסרים הם מעבירים לנו וכיצד הם משרתים את תדמית המפלגה.

מפלגת קדימה:

הופעה
האתר של "קדימה" נראה מצוין. הוא נהנה מסדר ומניקיון אסתטיים ומשדר תדמית מקצועית ומעודכנת. הצבעוניות המסורתית של אדום וכחול משדרת אמביציה, אנרגיה ותעוזה (אדום) לצד אינטליגנציה, אחריות, סמכות ובטחון עצמי (כחול כהה). צבע התכלת מעניק לאתר תוספת של יצירתיות ודמיון, חדות אבחנה וכושר אנליטי. תכלת הוא גם צבע השמיים ומקרין אופטימיות ואפשרויות בלתי מוגבלות. המסרים הללו – גם אם בתת ההכרה – עוברים אל הגולש.

התנהגות
האתר של "קדימה", מצטיין בשוויוניות ומעניק מידע נרחב ואחיד, כמו גם תמונות מחמיאות של כל חברי המפלגה. יש בו התייחסות מינימלית לצד האישי (נשוי +) ולזכותו ייאמר שהוא אינו עושה שימוש זול בפוטנציאל הרייטינג הטמון בהפיכתו ל"ריאליטי בית חולים", אלא מסתפק במידע ענייני.

תקשורת
האתר אינו ממוקם גבוה מספיק במנועי החיפוש וסובל מטכנולוגיה לא מספיק מתקדמת. באתר כזה היינו מצפים לפורום פעיל ואולי לסקרים אונליין. מצד שני – ובניגוד לאתרי מפלגות אחרות – הוא מאפשר קשר ישיר במייל לכל אחד מחברי המפלגה ומשדר נגישות.

מפלגת העבודה:

הופעה
מפלגת העבודה שינתה את האתר שלה ועתה הוא מוקדש כולו לתוצאות הפריימריז. שום פרט אינפורמציה אחר, שום פונקציה אחרת מלבד עמודות ומספרים עם חלוקות אזוריות וארציות, איננו בנמצא. אתר מפלגת העבודה סובל מעוני תוכני מחפיר ויוצר רושם של אין מה לומר, או לפחות אין מי שינסח את הדברים בצורה ייצוגית.

התנהגות
האתר סובל מרשלנות ומחוסר מחשבה על הגולש, מה שבא לידי ביטוי בכל הפרטים הקטנים כמו גם בתמונה השלמה. אין תאריך עדכון, אין כאמור מידע בסיסי כלשהו על המפלגה, חבריה ודרכה, אין אפילו את הפונקציה האלמנטרית של "צור קשר". האפשרויות הטכנולוגיות כמובן רחוקות ממיצוי והאתר כולו משדר ארעיות.

תקשורת
מפלגת העבודה סובלת מריבוי אתרים, שמקשים להבחין מי מהם הוא האתר הרשמי שלה. יש לה מיני אתרי חדשות ואתרי פעילים, שיוצרים רושם של חזית לא אחידה ושל ריבוי טוענים לכתר.

מפלגת הליכוד:

הופעה
אי אפשר להימלט מן הרושם הראשוני שמותיר אתר המעודכן לשנת 2005 במקרה הטוב, ו-2002 בעמודים אחרים, שבגירסא הרוסית שלו מכהן עדיין שרון כראש המפלגה ושחלק ניכר ממסכיו חפים מכל תוכן. עמודי החדשות חושפים קמפיין ישן מן הבחירות הקודמות והתחושה הכללית היא שהליכוד ממש לא בעניינים.

התנהגות
מבנה האתר משתנה עם כל לחיצת כפתור ומקרין חוסר יציבות, והיומרות חסרות הכיסוי (מובילות למסך ריק) להציג סקרים ופורומים – משדרות חוסר אמינות. מבחינת התכנון, הליכודניקים עושים רושם של המפלגה היחידה שמכירה ביתרונותיה של הרשת, אולם בפועל – הם לא עושים עם ההבנה הזאת שום דבר.

תקשורת
כפתור ה"צור קשר" באתר מוביל לכתובת האמורפית ויוצר רושם לא רציני וחסר עניין. הטלפונים אליהם מפנה האתר להתפקדות לרשימה אינם עונים ובאופן מפתיע, אפילו כפתור התרומות הוא לינק לא פעיל.

לסיכום
אתרי המפלגות מסגירים לא מעט מן המתרחש מאחורי הקלעים של המפלגות. כל אותם דברים בדימוי העצמי שלהן, שהן משופשפות דיין כדי להסתיר, או לפחות לנסות להסתיר, מעיני התקשורת, צפים ועולים דרך המראה הוירטואלית שלהן. קדימה בולטת לטובה כמפלגה מקצוענית, עם אוסף כישרונות תחת שלטונו של מנהיג בלתי מעורער. בעקבותיה מדשדשים אתריהן של שתי המפלגות הגדולות האחרות. העבודה – עם אתר בלתי רלוונטי, המאויים על ידי אתרים פעילים מתחרים, והליכוד – עם אתר בלתי מעודכן ורשלני בצורה קיצונית.

תמונת המצב שמציגים אתרי המפלגות עגומה במיוחד לאור החיבה של הקהל הישראלי לאינטרנט. ההתעלמות או הזלזול של המפלגות בפלטפורמה הזאת, שיכולה הייתה לתפקד עבורן בצורה כה יעילה וזולה, כמו גם לתת שירות נפלא לגולשים הישראלים, מקוממת.

© כל הזכויות שמורות לתמי לנצוט ליבוביץ