תחילת ראיון במחשבה תחילה
תמי לנצוט ליבוביץ AICI, CIP
תאריך: 14.12.2006
פליטת פה יכולה למנף איש ציבור או לרסק אותו לקרקע, תשאלו את דודו טופז, שבנה קריירה מכך שקרא להמוני ספרדים צ'חצ'חים והתנצל. המקרה של ראש הממשלה אהוד אולמרט דומה, אבל שונה.
גם הוא נוטה להוציא את הצד האנושי, העממי לכאורה שלו, דרך ההתנצלויות הללו, תוך בזבוז זמן יקר שיכול היה להיות מוקדש לעשייה המרכזית שלו. גם אולמרט מתקשה להיות "ילד טוב" ולציית לחוקי המסגרת, אבל בניגוד לטופז – אולמרט הוא פוליטיקאי, לא בדרן. והאיומים שלו לא מצחיקים, הם מעידים על אחד משתי אפשרויות:
אם פליטת הפה לכאורה היא מתוכננת, אזי מדובר בקבלת החלטה מדינית בצורה עצמאית ובלתי שקולה, הליכת סולו בתחום שהוא, איך נאמר, קצת גדול על אולמרט. בסביבתו הפוליטית יהיו מי שיגידו שמדובר בתקיעת מקלות בגלגלים של ממשלה הנאבקת ממילא בתדמית השלילית, הלאומית והעולמית, שדבקה בה.
אם פליטת הפה היא מקרית, הרי שמדובר במקרה מצער והרה גורל של חוסר שליטה. פוליטיקאי בסדר גודל כזה חייב – אם באמצעות תודעה מפותחת ואם בסיוע יועצים נאמנים – להיות מודע לאישיותו ולהקדים תרופה למכה. הפיכתו של אולמרט למתנצל סדרתי לא מוסיפה לו כבוד.
בתקופה הסוערת שבה מכהן ראש הממשלה אהוד אולמרט, מן הראוי שיהיה מודע לזכוכית המגדלת שמונחת מעליו וישתמש בה ככלי. מסרים בהירים, ללא מילים מיותרות, הם השאיפה שאמורה להיות לו. לכן עליו ראשית כל, לעבוד בטכניקות שמתאימות לעידננו ושכוללות בהכרח עבודה בצוות תוך שיתוף פעולה. פוליטיקאי היום חי בסביבה רחבת היקף ומהירת קצב, מוחו שלו בלבד לא יספיק כדי לקחת את כולה בחשבון ולהגיב אליה.
אני מעדיפה את הטכניקה שלה אני קוראת "הלוחש לסוסים", כאשר המרואיין מחובר באוזניה ליועץ, המסייע לו להתנסח ולתקן בעיות בזמן אמת. גם השימוש בטלפרומפטר שקוף יכול לחזק את החיבור של הדובר למסר המקורי. כששתי האופציות האלו לא יכולות להתקיים, מסמך כתוב, קצר וברור, פרי ההכנה המוקדמת, יסייע למיקוד המסר.
לטובת ראש הממשלה אהוד אולמרט ועמיתיו, שסובלים לא פעם מכשל בהעברת המסרים, הנה צרור עצות לשיפור התקשורת.
אנדי וורהול אמר פעם כי "לכל אדם מגיעות 15 דקות בחיים של תהילה", אך לא הוסיף שכדאי גם להתכונן אליהן כראוי. הכנה נכונה לקראת המפגש העיתונאי יכולה לשפר את אופן ההצגה על גבי העיתון ולהעביר את המסר באופן הרצוי.
1. הכירו את העיתונאי - עשו עבודה מודיעינית על העיתונאי – על מה כתב בעבר, מהם הנושאים המעניינים אותו, מה מידת הבנתו את תחום העיסוק שלכם או את נושא הכתבה. כדאי גם לבדוק עם עמיתיכם האם רואיינו אצל העיתונאי ולקבל מהם מידע. נתונים אלו יסייעו לגבש תמונה בהירה יותר של אופי הראיון והשאלות שיוצגו בפניך.
2. ערכו שיחה מקדימה עם העיתונאי – שאלו את העיתונאי מהן הנקודות החשובות מבחינתו ונסו למקד את מסגרת הראיון. בכל אופן, אל תשאלו מה תהיינה שאלותיו - הוא לא יענה לכם.
3. תרגלו את תשובותיכם – כך שבמהלך הראיון תשמעו ברורים, מדויקים ותכליתיים.
4. אל תשתמשו במילות ז'רגון – אל תשתמשו במילים מקצועיות וטכנולוגיות או ב-Buzz Words, אשר מבחינתכם הן מילים יומיומיות, אלא שרוב הציבור עשוי שלא להבין. אם אתם נאלצים להשתמש במילים אלו, וודאו כי הן מובנות או דאגו להסבירן. רצוי גם להשתמש בדימויים פשוטים, המוכרים ושווים לכל נפש.
5. תנו הצהרה משמעותית - נסו לשלב את התשובה שלכם במסרים העיקריים שאתם מעוניינים להעביר וליצור הצהרה בעלת משמעות שניתן לצטט אותה או להופכה לכותרת. אל תתנו – וכאן אני מתמקדת בגופו של הנושא שעל הפרק – הצהרות שלא התכוונתם להן, שתיקחנה את הפוקוס מן המסר המרכזי.
6. גבשו נתונים – דעתכם הופכת להיות דעת מומחה, כאשר היא מגובה על ידי שימוש במספרים ונתונים, סטטיסטיקות, מחקרים, שמות ואירועים.
7. אל תשמעו כמו תשדיר תעמולה - שימוש בסיסמאות יהפוך אתכם למרואיינים לא מלהיבים ולכן פחות רצויים.
8. חזרו על מסריכם העיקריים - אתם יכולים לומר את אותם הדברים בדרכים שונות, ובכל מקרה הדגישו את המסרים העיקריים מספר פעמים על מנת לוודא כי הם נקלטו ונרשמו.
9. אמרו רק את מה שאתם רוצה לראות מודפס – כל מה שתאמרו עלול להתפרסם. לכן, גם אם המיקרופון או הטייפ כבויים, אין זה אומר כי אתם יכולים לומר הכול. אל תאמרו לעיתונאי: "המידע הבא לא לציטוט". תפקיד העיתונאי הוא לפרסם ורצוי בבלעדיות. אל תנדבו מידע שעלול להזיק.
10. לעולם אל תגידו "אין תגובה" – זה עלול להתפרש כאילו יש לכם מה להסתיר. במקום זאת אמרו שאינכם יכולים לספק את המידע כעת. הסבירו בקצרה מדוע.
11. היו כנים - חשוב לומר את האמת ולהקרין אמינות. אם אינכם יודעים את התשובה, פשוט אמרו זאת.
12. היו חיוביים - הצהרות שליליות עלולות לצאת רע. הדגישו את נקודותיכם החזקות ולא את חולשות יריביכם.
13. שתפו פעולה והיו אדיבים – פעלו ליצור מערכת טובה וחיובית עם העיתונאי, כדי שירצה שוב לחזור אליכם גם בעתיד. בנוסף, ראיון שנערך באווירה טובה - סיכוייו לתוצאות חיוביות גוברים. בסוף הראיון הודו לעיתונאי.
© כל הזכויות שמורות לתמי לנצוט ליבוביץ