טיפים מנומסים בישראל ובעולם
מאת: תמי לנצוט ליבוביץ
תשר - נפוץ גם בשם טיפ - הוא סכום כסף אותו מעניק לקוח לעובד שממנו קיבל שירות אישי טוב, בנוסף למחיר הבסיסי של השירות. גודל הסכום תלוי בנוהג המקובל באותו אזור, אופי והיקף השירות וגם שביעות רצונו של הלקוח.
בהיסטוריה ידוע הנוהג על הענקת טיפים/תשר עוד מתקופת הרומאים. הנוהג כפי שהוא מוכר כיום החל במאה ה - 18- 16 באנגליה בבתי עסק ציבוריים ובתים פרטיים. בבתים פרטיים התפתחה נורמה חברתית שאורחים העניקו תשר בסיום הביקור למשרתים, בגין ביצוע תפקידים שמעבר לתפקידיהם הרגילים. ומאז מעמדו מתחזק ומתמסד בכל העולם ופולש גם לארצות מסורבות תשר/טיפ כמו אלו במזרח הרחוק או במזרח אירופה. אמנם אנחנו מצפים, ובצדק, לקבל שירות הוגן וטוב מכל מלצר ונותן שירות אחר ללא קשר לגובה התשר הצפוי - ועם זאת מוטב לא לשכוח שהתשר הוא חלק חשוב משכרם, ולכן מן הראוי לגלות הוגנות ונדיבות.
הידעתם? סיפור אגדה ללא מקורות: בעבר היה נהוג, בעיקר בספרד להניח בראשית הארוחה במסעדה סכום כסף בצלוחית קטנה במרכז השולחן, ולהוסיף ולגרוע ממנה מטבעות בהתאם לאיכות השירות, כדי לעודד את המלצר להעניק שירות טוב
טיפים וסכומם הם עניין של מנהג ונימוס חברתי המשתנים בין מדינות ותרבויות שונות. בחלקים מסוימים בעולם, נהוג לתת תשר למגוון רחב של נותני שירות כמו: מלצרים, עובדי שירות בבתי מלון, נהגי מוניות, מדריכי תיירים, עובדי מספרה, מעסים, שליחים, רוחצי מכוניות, שירות בברים ובמסעדות, ספרים ורבים אחרים. במדינות רבות אחרות, לא נהוגה תרבות של נתינת תשר, ולפעמים מתן טיפ אף עלול להיחשב כפעולה מעליבה. במקומות מסוימים מתווספים דמי שרות באחוזים קבועים לחשבונית – ואלה מחליפים בדרך כלל את הטיפ. מתן טיפ לעובדים בתפקידים מסוימים נחשב לא חוקי, טיפ לעובד ציבור, למשל, עלול להיחשב לשוחד.
מתן טיפ הוא חלק נורמלי - ולעתים קרובות צפוי - בענפי השירותים של ימינו, אך כצרכן לא תמיד אתם בטוחים למי לתת טיפ, ולא וכמה. בואו נצלול יחד לעולם המרתק של נימוסי הטיפים, עם כמה טיפים שיכולים להפוך לנו את החיים לפשוטים יותר.
בכללי הטיפים הכלליים באחוזים, לדוגמא:
טיפ למסעדה. - טיפ של 10%, 15% עד 20% אחוז הוא הסכום המקובל שצריך להשאיר עבור שירות טוב במסעדה. זכור שאחוזים אלו הם מהחשבון הכולל, לפני מס, ולפני הורדת קופונים או הנחות כלשהן. אם קיבלת שירות גרוע, ראוי לשקף את מורת רוחך על ידי השארת טיפ נמוך יותר. אבל זכור שייתכן שהמלצר שלך עבר יום רע או שהמטבח היה איטי. זו לא אשמת המלצר אם השף מבשל את האוכל שלך יותר מדי, אז הקפד לקחת את כל השיקולים בחשבון לפני שאתה משאיר טיפ מופחת. אם השירות היה ממש גרוע, עדיף לדבר בשקט עם מנהל המסעדה על הבעיה.
חשוב לזכור - לבדוק את החשבון שלכם – הרבה ממסעדות היוקרתיות מוסיפות אוטומטית 12 אחוז שרות באופן אוטומטי, אם אתם לא בטוחים תשאלו את המלצר. גם אם השרות נכלל בחשבון, אפשר לעגל את החשבון או להוסיף לטיפ אם באמת השירות היה טוב במיוחד.
שירותי חניה: 10-20ש"ח
ברים ובתי קפה. בדרך כלל, אם אתה מקבל שירות טוב, אתה צריך להשאיר טיפ של 10 עד 15 אחוז מהחשבון הכולל שלך בבר או בבית קפה. כשיושבים על הבר והברמן מכבד אותך בתוספות שונות יפה יהיה להשאיר 20%. אם קניתם בשווקים קפה או מאפים באיסוף עצמי take away או בעברית ארוחת קח ולך (לפי האקדמיה ללשון העברית) , תסתכלו טוב על הדלפק בדר"כ יש שם מקום להשאיר טיפ קטן, כאות תודה והכרה על השרות.
נהגי מוניות - מצפים לטיפ של כ-10% מעלות הנסיעה.או לעגל למעלה את התשלום. במידה ונהג עוזר לך עם המזוודות יעלה הטיפ ל 15%. יש פעמים שמראש הנהג מידע אותך על תשלום נוסך למזוודות.
במלונות, מנהלי דלפק הקבלה לא מצפים לטיפ, אך נושאי המזוודות ישמחו לקבל בין 1 ל-2 דולר למזוודה. השוער bellboy במלון המזמין עבורכם מונית מצפה לטיפ. חדרניות, גם הן מצפות לטיפ ה 1-3 $ ליום. יפה להשאיר מעטפה עם כיתוב תודה רבה עבור השרות בחדר עבור החדרנית או לתת ביד מעטפה זו למנהלת הקומה. הקונסירג הממין לכם מסעדות, טיולים גם לו מגיע.לעובדים אלו אנו נותנים במזומן, כך שתדאגו מראש בהגיעכם למקומות אלו להצטייד בכסף מזומן קטן(קצת קשה בימינו שאנו רגילים לשלם את רוב החשבונות בצורה דיגיטאלית)
מכוני יופי. ספא מספרות, בדרך כלל זהה לתשר למסעדות – 10 15 עד 20 אחוז. עם זאת, אם הולכים לסלון יוקרתי שבו יש חופף/ת בנפרד, אם מספר אנשים מסייעים לך במספרה או בספא, כדאי להשאיר טיפ נפרד לכל אחת (הסטייליסטית, המעסה, המניקוריסטית וכו').
משלוחים - רהיטים. זהו תחום מסובך, מכיוון שרוב האנשים אינם בטוחים מהו כללי הטיפים הנכונים למשלוחי רהיטים. באופן כללי, טיפ של 20 ₪ לאיש משלוחים מתאים לרוב משלוחי הרהיטים. מכיוון שסביר להניח שלא תדעו מראש כמה אנשי משלוח יגיעו אליכם הביתה, הכירו בהישג יד לפחות 4 שטרות של 20 ש"ח אם אנשי המשלוח גם מרכיבים את הרהיט אתם יכולים לעלות הטיפ, או לתת למנהל המשלוח וההרכבה סכום גדול יותר ולבקש אותו שידאג ויחלק לעובדים האחרים. אם המשלוחים לא מקצועיים, אנשי המשלוח לא נעימים, אל תרגישו חובה לתת להם טיפ אישי. כבר שילמתם עבור המשלוח.לשליחים שאנו מזמינים באפליקציות ויש אפשרות להשאיר טיפ עבור השליח, יפה אם תעדכנו אתו בקבלת המשלוח, שהוספתם את הטיפ באפליקציה.
משלוחי פרחים. – ביום חגכם בידיעה או בתקווה שמישהו ישלח לכם פרחים, הכינו ליד הדלת את סכום הטיפ בצורה מכובדת ואל תתרוצצו בבית לחפש מטבעות קטנים.....
מדריכי טיולים: פה חובה לבד את המדריכים בטיפ אישי קבוצתי. יש לאסוף מכל הקבוצה סכום שתחליטו עליו, נהוג 10 שקלים ליום, ולהגיש למדריכים במעטפה סגורה עם כמה מילות תודה כתובות בכתב יד. פה חשוב גם לא לשכוח את הנהג שהיה חלק מהטיול וגם לו מגיע התייחסות אישית. המקובל הוא 10$ ליום.
אפליקציות משלחים - רצוי להוסיף את הטיפ באפליקציה וכשהשליח מגיע ,לומר לו שהוספת את הטיפ באפליקציה. אפשרות נוספת, להכין את הטיפ במזומן ולהודות לשליח/ה באופן אישי זמן הגעת המשלוח.
הנה כמה דברים לשקול כשאת מחליטה אם לתת טיפ כאשר השירות היה או לא היה לשביעות רצונך:
- את גובה הטיפ לפי השירות שקיבלתם. במדינות שונות ישנם נוהגים שונים, ולכן תמיד כדאי לבדוק מה נהוג במקום שאתם נמצאים בו.
- במקרים בהם השירות אינו לשביעות רצון, השאלה של האם "חייבים" להוסיף טיפ תלויה בתרבות הטיפים של המקום ובנסיבות הספציפיות.
- במדינות בהן טיפים מהווים חלק משמעותי משכר העובדים, כמו בארצות הברית, ישנה ציפייה לתת טיפ אפילו אם השירות לא היה מושלם, אך יתכן שהטיפ יהיה נמוך יותר מהרגיל. לעומת זאת, במדינות בהן נתינת טיפ אינה מחויבת על פי חוק או מצופה כחלק מהשכר, יש לך יותר גמישות לבחור לא לתת טיפ אם חווית שירות לקוי.
- האם הבעיה הייתה אישית או מערכתית? אם הבעיה היא עם המערכת כולה ולא עם העובד באופן ספציפי, ייתכן שיהיה נכון לתת טיפ קטן למרות הבעיה.
- חשיבות הדיאלוג: לפעמים שווה להעלות את נקודת החולשה בשירות בדיאלוג עם העובד או המנהל לפני שמחליטים לקטוע את הטיפ.
- תרבות הטיפים במקום: במקומות בהם הטיפ הוא חלק חשוב מהשכר, ייתכן שיהיה נכון להמשיך ולתת טיפ, אף אם הוא מופחת. בכל מקרה, החלטה לא לתת טיפ בשל שירות לקוי צריכה להיות מושכלת ומתוך שקול דעת, תוך התחשבות בכל הנסיבות של המקרה.
טיפ במדינות שונות
המקובל על נתינת טיפים משתנה מאוד בין מדינות שונות ואף בין אזורים שונים בתוך מדינה אחת. כאן תמצא מידע על מה המקובל במדינות באפריקה, הודו, דרום אמריקה, ורוסיה:
לגבי מנהגי הטיפים במקומות שונים בעולם, ניתן להציג את התרבויות השונות באופן מרתק ולעיתים אף מפתיע:
ביפן - תרבות הטיפים כמעט ולא קיימת, ונתינת טיפ עלולה אף להיחשב לפגיעה בכבוד.בעידן העכשווי מושפעים מהתיירים הבים ויש קומות שמצפים לטיפ.
בארצות הברית- הטיפ הוא חלק בלתי נפרד מהתרבות ומצופה במגוון רחב של שירותים.
באיטליה - טיפ מובנה לעיתים בחשבון תחת הכותרת "coperto", אך עדיין נהוג להוסיף קצת מעל.
אפריקה - באפריקה, נתינת טיפים תלויה מאוד במדינה ובתיירות באזור. במדינות עם תיירות מפותחת כמו דרום אפריקה, מצרים, וקניה, נהוג לתת טיפים במסעדות ולנהגי טקסי, בדרך כלל בין 10% ל-15%. בשירותי ספארי ומלונות, גם מצפים לטיפים שיכולים להיות גבוהים יותר.
הודו - בהודו, נהוג לתת טיפים (נקרא "בקשיש") במסעדות, כאשר הטיפ המקובל הוא בערך 10%. גם לנהגי טקסי ואוטוריקשה ניתן לתת טיפ, לרוב על ידי עיגול הסכום למעלה. במלונות, נהוג להשאיר טיפ קטן לצוות הניקיון.
דרום אמריקה - בדרום אמריקה, המקובל לתת טיפ במסעדות נע בין 10% ל-15%. בארגנטינה, ברזיל, ובצ'ילה, לדוגמה, זהו הטווח המקובל. בטיפים לנהגי טקסי, לעיתים קרובות פשוט עוגלים את הסכום.
רוסיה - ברוסיה, נהוג לתת טיפ במסעדות, בדרך כלל כ-10% מעלות החשבון. לא תמיד נהוג לתת טיפ לנהגי טקסי, אבל אם כן, גם כאן ניתן לעגל את הסכום למעלה. במלונות, מקובל לתת טיפ לצוות הניקיון ולנושאי המזוודות.
בדובאי ובאמירויות הערביות המאוחדות - תרבות הטיפים נהוגה יחסית ומשקפת את ההשפעה הגלובלית והתיירותית שבה נהנות המדינות הללו. הנה מה שכדאי לדעת על נתינת טיפים באזור:
מסעדות וברים - במסעדות ובברים בדובאי ובאמירויות, נהוג להשאיר טיפ של בין 10% ל-15% מעלות החשבון. במקרים רבים, תוספת שרות בשיעור זה כבר כלולה בחשבון, אך זה תלוי במקום. אם כבר כלול טיפ בחשבון, לרוב אין צורך להוסיף טיפ נוסף, אלא אם כן רוצים להביע תודה מיוחדת על שירות יוצא מן הכלל.
באופן כללי, כאשר אתה בדובאי ובשאר האמירויות, טיפים מתקבלים בברכה ומהווים חלק מהתרבות השירות המקומית
להלן מס' דגשים למתן טיפים: כמות הכסף יכולה להשתנות בהתאם לערים השונות, לאזורים שונים או למדינות שונות.
אמצעי תחבורה:
- במונית או בלימוזינה – 15% מהחשבון.
- למדריך טיולים- כ- $10 ליום.
בבית מלון:
- לאנשי החניון בין $1 ל-$2.
- לסבלי התיקים: בין $1 ל- $2 עבור כל תיק.
- למנקי החדרים: בין $2- $3 ללילה לאדם.
- שירות חדרים: 15% מהשירות הכולל (אך יש לבדוק תחילה אם אינם כלולים מלכתחילה בחשבון).
במסעדה:
- מלצר היין: 15% מחשבון היין
- צוות המגישים והמלצרים: 15% מהחשבון הכללי.
- הנחת המעילים: $1 עבור כל מעיל.
- וואלה פרקינג - 10-20ש"ח
המלצה: בכל מקום ומקום, כדאי להתייחס לתרבות המקומית ולהסתייע בהנחיות מקומיות או בעצות של תושבים ומטיילים מנוסים כדי להבין את הנורמות המקומיות בנוגע לטיפים.
כאמור, הידע לתגמל ולהראות את הערכתו כלפי נותן השירות והדבר משקף לא רק את תודתו אלא את היותו מקצועי ומנומס.
בארוחה עסקית
לשירות, בעיקר בארוחה עסקית, יש חלק חשוב בהצלחת הפגישה, ולכן הענקת תשר נאות קריטית כאן במיוחד. ראשית, היא מתגמלת את המלצר על המגיע לו: שנית, היא מהווה השקעה עתידית - אם אתם נוהגים לארח תכופות באותה מסעדה, יצא לכם מוניטין של נותני תשרים טובים (או רעים) והשירות יהיה בהתאם. לבסוף, התשר שתניחו על השולחן יגלה לעמית הסועד עמכם את רוחב לבכם ועד כמה אתם יודעים להעריך השקעה בו.
לאחר שהובהרה חשיבות התשר כדאי לרענן את הכללים שלפיהם יש להעניק אותו:
- מקובל להשאיר תשר בגובה 10% ממחיר הארוחה. אם השירות היה טוב במיוחד, אתם יכולים להוסיף 5% על הסכום המקובל, אך מרגש לא פחות יהיה אם תביעו את שביעות רצונכם באוזניו של רב המלצרים או בעל המסעדה. מחמאה הנאמרת מכל הלב משמחת לפעמים יותר מכל מטבע.
- לפני שאתם יוצאים למסעדה הצטיידו במטבעות ובשטרות של כסף קטן. התירוץ "לצערי יש עליי רק כסף גדול" נשמע בלתי אמין והוא מוכר היטב למלצרים. גם הניסיון של הרגע האחרון לגייס תרומות מכל יושבי השולחן אינו מוסיף כבוד ולא כדאי לסמוך במקרה הזה על העמיתים. חבל לקלקל את הרושם המצוין שהותרתם במשך כל הארוחה באקט חסר טעם ומיותר של חוסר נימוס וחוסר כבוד לעצמכם.
- את הכסף לתשר שמרו במקום נגיש, כמו כיס הבגד שעליכם או ארנק הכסף (ולא במגירת שולחן הכתיבה במשרד, בתא הכפפות של המכונית, בכיס המעיל שתליתם בכניסה למסעדה, באחד התאים הסודיים בתיק הגדול שלכם וכדומה). הענקת תשר היא טקס קצר ביותר ולא כדאי להאריך אותו בסצנות מגוחכות של התנצלות או חיפוש נואש וחוזר בכל חלקי הגוף והבגדים.
- מותר ורצוי בהחלט לבדוק את החשבון המוגש לכם, אך יש לעשות זאת בצנעה ומבלי לשתף את כל יושבי השולחן. לפני שמביכים את המלצר או את אחראי המשמרת בהאשמות על טעויות שעשויות להיות שלכם, כדאי לחשוב ולחשב פעמיים.
- לא בכל מסעדה החשבון כולל תשר. אנשי עסקים צריכים להתעקש שהתשר ייכלל בחשבון. זוהי הוצאה מצטברת מכובדת וכדאי שתהיה כלולה במחיר הארוחה. נוסף על כך, בדרך זו קל לשלם עבור הכול בכרטיס האשראי.
- במסעדות של אוכל מהיר או שירות עצמי אין בעיקרון צורך להשאיר תשר, אך אם לדוגמה הזמנתם עשר פיצות שונות והשארתם אחריכם לכלוך, יהיה זה אך הוגן להשאיר תשר סמלי למי שינקה אחריכם.
- אם אתם נוהגים לסעוד באופן קבוע באותה מסעדה אתם ודאי מוכרים היטב למלצרים או למנהל המשמרת, אשר מזדרזים לקראתכם ונענים ברצון לכל משאלה. אם ברצונכם להעמיק את הידידות המסוימת הזאת טוב תעשו אם תזכרו אותם בחגים או באירועים מיוחדים, ותתגמלו אותם בעין יפה ולא בפומבי.
- אם השירות לא עמד בציפיות, אל תענישו את המלצר בכך שתמנעו ממנו תשר. מוטב להשאיר לו סכום נמוך מהרגיל ולהסביר בעדינות מדוע אינכם מרוצים מהשירות. ייתכן שהמלצר שלכם חדש או שהיה לו יום קשה במיוחד, ובאופן כללי, כל אחד זכאי לדעת היכן טעה.
ולסיום:
- הטיפ מעניק ללקוח את האפשרות לתגמל את האדם שנתן לו שירות, והכנסה זו חיונית עבור האנשים האלו, כגון: מלצרים, נהגי מוניות, סבלים בבתי מלון וכו'.
- נוהגי הענקת הטיפ משקפים לא רק את מקצועיותך אנושיותך, אלא גורמים לכך שתקבלו שירות נעים יותר, חדר נקי יותר או שולחן טוב יותר.
- כאשר השירות יוצא מן הכלל, תן טיפ גבוה מן הרגיל.
- כאשר השירות לא טוב, תן טיפ קטן והסבר מדוע או לנותן השירות או למנהלו.
©כל הזכויות שמורות לןתמי לנצוט ליבוביץ