טלפון: 03-6913545


שפת הנימוס והנוהג בכתה

שפת הנימוס והנוהג בכתה

לקראת שנת הלימודים החדשה

מאת: תמי לנצוט ליבוביץ

כדי ליצור אווירת לימודים חינוכית ונעימה שתוביל להישגים צריך להגדיר מערכת כללים שתכבד הן את המורים והן את התלמידים. חשוב לזכור שהתלמידים של היום הם אנשי החברה, העסקים והמנהיגים של המחר. הקנייה של ערכים ונורמות התנהגות מקובלות כבר בתקופת בית הספר, תקל עליהם להשתלב בעולם בשנים הבאות ולהגיע להישגים.

כיום מדברים רבות על נושא הזכויות, אך יחד עם זאת, לצד זכויות התלמידים, המורים וההורים יש חובות וקודי התנהגות המחייבים את כולם לחשוב ולפעול על-פיהם. בתי הספר צריכים לשאוף למצוינות לימודית, תוך הקניית מיומנויות ללמידה עצמאית, הפנמה של ערכי החברה, טיפוח קשרים אישיים ובין-אישיים ומעורבות בקהילה. השאיפה היא לממש את הפוטנציאל הגלום בכל תלמיד ותלמיד למען ישתלבו כבוגרים בחברה המודרנית.

המורים צריכים לזכור כי עיני התלמידים נשואות אליהם, והם צריכים לתת דוגמה אישית אם ברצונם להעביר קודי התנהגות וערכים נאותים. הטלפונים הסלולאריים מהווים דוגמה מצוינת לכך: שימוש בטלפונים סלולאריים לא מקובל בבית הספר, בוודאי שלא בזמן השיעור – לא אצל התלמידים, ועל אחת כמה וכמה לא אצל המורים.

כללים נורמטיביים בבית הספר מתייחסים בראש ובראשונה לנושא הלבוש; תלמידים ומורים כאחד נדרשים לכבד את המקום ולהגיע בתלבושת הולמת, לא חושפנית או קרועה. במקרה ויש תלבושת אחידה חשוב להקפיד ולהגיע לבושים בה. כללי הלבוש חלים על המורים ולא יעלה על הדעת שמורה תגיע בלבוש בלתי הולם, באיפור מוגזם, עגילים במקומות לא נאותים וכן הלאה.

בית הספר הוא מקום ציבורי שבו תלמידים ומורים כאחד מבלים שעות רבות מיומם. לכן, חשוב לשמור על הסדר, הניקיון ועל הרכוש. סביבה נקייה ומסודרת משרה אווירה נינוחה שמשפיעה לטובה על היכולת ללמוד. כדאי לשתף את התלמידים באופן פעיל בניקיון ובטיפוח בית הספר כדי לבסס את ערך השמירה על הסביבה ועל הרכוש המשמש אותם.

נוכחות בשיעורים ושמירה על לוח זמנים הכרחיים ליצירת מהלך לימודים תקין. חובת התלמידים והמורים היא להגיע בזמן לשיעורים ולא להיעדר ללא סיבה מוצדקת. איחורים פוגעים גם במאחר עצמו וגם בחבריו לכיתה. הקפדה על לוח הזמנים תקנה לתלמידים מיומנויות שיעזרו להם בעתיד.

המורים חייבים שמור על תרבות דיבור נאותה ולהוות דוגמה. חשוב לזכור שעל אף המבנה ההיררכי של בית הספר המטרה היא יצירת דיאלוג, ולכן כדאי לבחור מתוך רפרטואר מילים שמכוון לדו-שיח. טון דיבור מכובד ונינוח הכרחי ביצירת תרבות דיבור מכובדת.

מיומנויות תקשורת הן דבר נרכש. תלמידים שרוכשים מיומנויות אלו כבר בבית הספר יוצאים אל העולם הגדול עם יתרון בולט. למיומנויות תקשורת יש כמה עקרונות בולטים:

הקשבה, תשומת לב, כבוד לאחר, שיתוף ברגשות- גם חיוביים וגם שליליים, כנות, הכרה וקבלה של האחר, לקיחת אחריות – גם על אי הבנות, מתן משוב חיובי. המורים צריכים להקפיד ולהשתמש במיומנויות אלו ולהנחיל אותם לדור הבא. לנשום עמוק לפני שצועקים ומאבדים את הסבלנות, ולתת דוגמה אישית לכל ציפייה שלהם מהילדים.

חשוב מאוד לטפח נימוסים והליכות כחלק מההתנהגות היומיומית בכל אינטראקציה שהיא, בין אם מדובר בשיח או במצב של קונפליקט. חשוב לשוחח על ההבחנה שבין הישמעות לחוק לבין התנהגות בהתאם לנורמות המקובלות במקומות שונים ולמטרות שונות.

הקפדה על נימוסים והליכות, דרך-ארץ ומיומנויות תקשורת מסייעת בשיפור האקלים הבית-ספרי, ומביאה לשביעות רצון גבוהה הן של צוות המורים והן של התלמידים. התנהגות מנומסת מגשרת בין אנשים, ומאפשרת להם להפיק את המיטב מעצמם ומסביבתם. זוהי דרך קלה ונעימה להשיג משמעת ולשפר את היחסים בין מורים ותלמידים. שמירה על חופש הביטוי יחד עם הקפדה על תרבות דיבור, והקפדה על עיקרון ההדדיות מעלה את המוטיבציה של המורים להצליח בעבודה ושל התלמידים להצליח בלימודים.

בקיצור ולעניין:

 

© כל הזכויות שמורות לתמי לנצוט ליבוביץ