TIPS – To Insure Promote Service
כל מה שצריך לדעת על למי, מתי ,כמה ואיך לתת טיפ בעידן העכשווי.
מאת: תמי לנצוט ליבוביץ
התשר - הטיפ, הוא תגמול כספי מרצון, הנהוג בעולם המערבי עוד מהמאה ה-18, (ההסטוריה של הטיפ החלה באנגליה, בתופת ימי הביניים, מתן טיפ למשרת עבור מצוינות בעבודתו) ומאז מעמדו מתחזק ומתמסד בכל העולם, ופולש גם לארצות מסורבות תשר, כמו אלו במזרח הרחוק או במזרח אירופה. אמנם אנחנו מצפים, ובצדק, לקבל שירות הוגן וטוב מכל מלצר ונותן שירות אחר - ללא קשר לגובה התשר הצפוי - ועם זאת מוטב לא לשכוח שהתשר הוא חלק חשוב משכרם, ולכן מן הראוי לגלות הוגנות ונדיבות.
לשירות, בעיקר בארוחה עסקית, יש חלק חשוב בהצלחת הפגישה, ולכן הענקת תשר נאות קריטית כאן במיוחד. ראשית, היא מתגמלת את המלצר על המגיע לו: שנית, היא מהווה השקעה עתידית - אם אתם נוהגים לארח תכופות באותה מסעדה, יצא לכם מוניטין של נותני תשרים טובים (או רעים) והשירות יהיה בהתאם. לבסוף, התשר שתניחו על השולחן יגלה לעמית הסועד עמכם את רוחב ליבכם ועד כמה אתם יודעים להעריך השקעה בו.
הכללים שלפיהם יש להעניק טיפ
במסעדה
- מקובל להשאיר תשר לפחות בגובה 10% ממחיר הארוחה. אם השירות היה טוב במיוחד, אתם יכולים להוסיף 5% על הסכום המקובל, אך מרגש לא פחות יהיה אם תביעו את שביעות רצונכם באוזניו של רב המלצרים או בעל המסעדה. מחמאה הנאמרת מכל הלב משמחת לפעמים יותר מכל מטבע.
- לפני שאתם יוצאים למסעדה הצטיידו במטבעות ובשטרות של כסף קטן. התירוץ "לצערי יש עליי רק כסף גדול" נשמע בלתי אמין והוא מוכר היטב למלצרים. גם הניסיון של הרגע האחרון לגייס תרומות מכל יושבי השולחן אינו מוסיף כבוד ולא כדאי לסמוך במקרה הזה על העמיתים. חבל לקלקל את הרושם המצוין שהותרתם במשך כל הארוחה באקט חסר טעם ומיותר של חוסר נימוס וחוסר כבוד לעצמכם.
- ומה באשר לאורחים? לא נהוג להשתתף בטיפ, משפט: "תודה על ההזמנה לארוחה, אך אני משתתף בטיפ". לא נהוג ולא מנומס. נכון להודות מקרב לב ולהוסיף שבארוחה הבאה את/ה תהיו האורחים שלי. לדעת לקבל, להודות ולהעריך זו גדולה וכמובן שקוד הנימוס תומך בה.
- את הכסף לתשר שמרו במקום נגיש, כמו כיס הבגד שעליכם או ארנק הכסף (ולא בתא הכפפות של המכונית, בכיס המעיל שתליתם בכניסה למסעדה, באחד התאים הסודיים בתיק הגדול שלכם וכדומה). הענקת תשר היא טקס קצר ביותר ולא כדאי להאריך אותו בסצנות מגוחכות של התנצלות או חיפוש נואש וחוזר בכל חלקי הגוף והבגדים.
- מותר ורצוי בהחלט לבדוק את החשבון המוגש לכם, אך יש לעשות זאת בצנעה ומבלי לשתף את כל יושבי השולחן. לפני שמביכים את המלצר או את אחראי המשמרת בהאשמות על טעויות שעשויות להיות שלכם, כדאי לחשוב ולחשב פעמיים.
- לא בכל מסעדה החשבון כולל תשר. אנשי עסקים צריכים להתעקש שהתשר ייכלל בחשבון. זוהי הוצאה מצטברת מכובדת וכדאי שתהיה כלולה במחיר הארוחה. נוסף על כך, בדרך זו קל לשלם עבור הכול בכרטיס האשראי.
- במסעדות של אוכל מהיר או שירות עצמי אין בעיקרון צורך להשאיר תשר, אך אל תתעלמו מהקופסא המונחת על הדלפק ליד הקופה, עליה רשום: "טיפ", היא קיימת שם על מנת שתשלשלו אליה כמה מטבעות, בצירוף המילה תודה.
- אם אתם נוהגים לסעוד באופן קבוע באותה מסעדה אתם ודאי מוכרים היטב למלצרים או למנהל המשמרת, אשר מזדרזים לקראתכם ונענים ברצון לכל משאלה. אם ברצונכם להעמיק את הידידות המסוימת הזאת טוב תעשו אם תזכרו אותם בחגים או באירועים מיוחדים, ותתגמלו אותם בעין יפה ולא בפומבי.
- אם השירות לא עמד בציפיות, אל תענישו את המלצר בכך שתמנעו ממנו תשר. מוטב להשאיר לו סכום נמוך מהרגיל ולהסביר בעדינות מדוע אינכם מרוצים מהשירות. ייתכן שהמלצר שלכם חדש או שהיה לו יום קשה במיוחד, ובאופן כללי, כל אחד זכאי לדעת היכן טעה.
- במידה ויושבים סביב הבר, השרות היה נפלא, פינקו אותנו במיוחד - לפחות 20%
מי משלם את הטיפ? https://www.youtube.com/watch?v=gz6OlFKqgOU&t=14s
שליחים
בעידן העכשווי כשגל הפנדמיה של הקוביד-19 חגג, השתנו הרבה דפוסי התנהלות העבודה היום יומית.מקומות עבודה נסגרו,רבים איבדו את מקום עבודתם, התושבים כמעט בכל מקו בעולם נאלצו להישאר בביתם בסגר, עובדים רבים שבדרך כלל שורדים על טיפים, כמו צוות מלצרים, פקידים בבתי מלון וברמנים, נותני שירות ואירוח איבדו את החלק הגדול הזה מהכנסתם כשהם כבר לא שירתו לקוחות באופן אישי. קם ופרח תחום עבודות שירות בנוסח אחר, מסעדות מזון מהיר, מעדניות,בתי עסק ביססו את בתי העסק שלהם על שירות שליחים, ורבים עברו לגו'ב חדש זה.כמה טיפ נותנים לשליח המגיע עד ביתכם? בים 10 אחוז עד 20 אחוז ממחיר ההזמנה. שתי אפשרויות לתת את הטיפ: באופן אישי כשהשליח מגיע, נכין את הכסף במעטפה, (הלא בתקופה זו שומרים מגע), או פה נתבסס על הטכנולוגיה של טיפים וירטואליים, שבה קיימת האפשרות להעביר את הטיפ דרך אפליקציה ישר לחשבונו של השליח/ה ללא מגע יד. תזכורת קלה ומנומסת: פה נתחשב גם מזג האוויר הקר וחהסוער, אולי מנומס יהיה להוסיף ולהגדיל את סכום התשר ל 30%.
בתי מלון, נושא המזוודות - פורטר, בלבוי, חדרניות, דלפק קבלה, .....
מורי דרך -
נהגי מוניות -
מספרות,
תחנות דלק
©כל הזכויות שמורות לתמי לנמוט ליבוביץ