טלפון: 03-6913545


נטוורקינג אונליין

נטוורקינג אונליין

נטוורקינג אונליין
על הפוטנציאל, הסכנות והדרך למקסם את התועלת מן הרשת החברתית
תמי לנצוט ליבוביץ AICI, CIP
תאריך: 29.5.10

רשתות חברתיות הן הדבר הכי חם עכשיו באינטרנט. הרעיון הוא פשוט: אתם מציגים את החברים שלכם, הם מציגים את שלהם, ואת רשת הקשרים שנוצרת אפשר לתעל לטובת שלל מטרות נעלות – ממציאת עבודה, דרך שידוך בני זוג ועד לאיתור מומחה נדיר.

האינטרנט הרחיב והעצים את נפחה ואת השפעתה של הרשת החברתית הוותיקה, שפעלה לטובת מטרות דומות. אם פעם כדי לחפש את אותם דברים, יכולתם להתייעץ במקרה הטוב עם עשרות אנשים שאיתם ראיתם עין בעין – היום מדובר במינימום אלפים. אם פעם, היכרות עם החבר של החבר, יכולה הייתה לסייע לכם להתקדם או להכיר אנשים באותו תחום גיאוגרפי, הרי שהיום, רצף ההיכרויות האינטרנטי יכול להוביל אתכם לכל מקום בעולם.

השימוש ברשת חברתית כמשאב אישי וארגוני אותו ניתן למנף לטובת העסק וליצירת ערך, תפס תאוצה בשנים האחרונות. רוב הרשתות, הן אלה החברתיות – שכיום נסובות לרוב סביב מקום העבודה, והן אלה המקוונות, הינן מועדון סגור לחברים בלבד, המבוסס על העיקרון של חבר מביא חבר. כל גולש המוזמן להצטרף לשירות או לחברה, מוזמן להביא עימו את חבריו ויוצר לעצמו רשת אישית - הפועלת במקביל לרשת הקיימת אליה הצטרף. כך הרשת הולכת וגדלה.

מטרותיה ואפשרויות מיצוי הפוטנציאל של הרשת החברתית המקוונת מגוונות. ראשית, המטרה הבסיסית ביותר, היא היכרות. גולש יכול להכיר את עמיתו ולקבל תשובות לשאלות שהתבייש לשאול, הוא מקבל הזדמנות להכיר גם את חבריו, לקרוא את הפרופיל שלהם וליצור איתם קשר - ברשת או מחוצה לה. את אופציית ההיכרות, יש להבין בקונסטקסט של המציאות האורבנית המנוכרת, שהבדידות היא ממאפייניה העיקריים. כך נוכל להבין ולהעריך את כוחה של האפשרות להכיר אנשים חדשים, בתוך המעגל החברתי הקרוב ברוחו אל הגולש. בשלב הבא מגיעים מיני יישומים שמנצלים את מאגר החברים המקוון הדינמי ורב העוצמה הזה, מרשת היכרויות לצרכים זוגיים ועד נטוורקינג עסקי גלובלי.

הטרנד החדש אינו נטול חסרונות. ככל שהרשתות מתרחבות ומסתעפות, כך תקבלו יותר פניות מחברים חדשים שרוצים להכיר אתכם ויהיה קשה הרבה יותר להפריד את המוץ מן התבן. מצד אחד, לא מדובר בדואר זבל, כי השולחים הם חברים של החברים שלכם, כלומר "משלכם". מצד שני, למי יש זמן ואנרגיה להתעסק בכל המיילים המיותרים ברובם הללו?

כדי ליהנות מיתרונות הרשת החברתית המקוונת ולדלג מעל החסרונות, כדאי לאמץ את עקרונות הסיביליטי בתקשורת אלקטרונית:
ראשית, עליכם להבין שברגע שמלאתם פרופיל והעליתם אותו לרשת, לקחתם עליכם מחויבות. לפני שאתם עושים זאת, מן הראוי לשקול זאת ברצינות: האם יש לכם זמן וסבלנות לטפל במחויבות הזאת? קחו בחשבון שטיפול בלתי נאות יגרום לכם יותר נזק מאשר תועלת. ומהי התועלת אשר אתם מצפים שתצמח לכם מן ההתחברות לרשת החברתית? עליכם לנסח אותה לעצמכם, בכדי לנהל את הפרופיל שלכם בהתאם.

לאחר שבחנתם והחלטתם כי טוב (ואיך אפשר שלא? הרי אם אתה לא שם, אתה לא קיים..), בנו לעצמכם פרופיל המכבד את בעליו. הציגו עצמכם בשם מלא – לא רק כינוי. אם יש לכם תואר – צרפו אותו ליד השם. בחרו תמונה מייצגת וייצוגית, עם מבט עיניים (לא משקפי שמש חלילה) וביגוד נכון – עדיף שהתמונה תכלול את פלג הגוף העליון, מן החזה ועד הקודקוד, מה שאני מכנה "הטלוויזיה". ההוראות הללו תקפות שבעתיים לאנשי ציבור ואחרים, המככבים בחדשות, ואשר מעוניינים שהתמונה תשמש גם ליחסי ציבור. לא פעם משתמשים עיתונאים במנועי חיפוש על מנת למצוא תמונות לכתבות שלהם וכאן יש לכם הזדמנות לעזור להם ולנווט את עצמכם.

כשאתם ממלאים את פרטי הפרופיל – חשבו שיווק. מה טוב לכם שידעו עליכם, אילו דברים להבליט ועל אילו פרטים לוותר. הציגו את התפקיד ו/או את תחום העיסוק שלכם בצורה יצירתית ומעניינת, הימנעו מלהיות "סתם עוד מישהו". חפשו את הבידול שלכם.

לדוגמא אם אתה מהנדס אלקטרוניקה, היה מודע לכך שעל פניו – יש רבים כמוך. אם תציין שאתה עוסק בבניית מוצר חדשני בתחום כירורגיית הלב – יצרת בידול והפכת את עיסוקך למרתק. לחילופין, אם את אשת שיווק, רמת העניין בך מוגברת. אולם אם את אשת שיווק של מוצרי תינוקות אקולוגיים – את עשויה לרכז סביבך במהירות קהילה שלמה.

עם פרופיל ראוי ומוכן להפעלה, אתם ניגשים למלאכת הנטוורקינג, שעבור חלקנו היא משימה מביכה מעט. עליכם לעשות זאת בנחישות וברגישות, וכמובן בצורה מנומסת וייחודית. הצעתי, במקום לבקש חברות באופן טכני, ללא מגע אישי – פנו אל החבר שבחרתם במייל אישי, כתבו כמה מילים וחתמו בשמכם. ראשית, יהיה קשה יותר להתעלם מפניה כזו ותוכלו לגייס לכם חברים רבים על פי העדפותיכם בזמן קצר יחסית. שנית, הפניה האישית תחזק את החברות ביניכם, לא תהיו עוד פרופיל ברשימת החברים של אותו אדם. ומכאן יש פתח להמשך שיתוף פעולה עתידי – וזאת למעשה הסיבה שבגללה אתם כאן.

ועכשיו זהירות, ספוילר. רבים ממשתמשי הרשתות החברתיות נמצאים במצב שבו הם מבקשים להדוף פניות לא רצויות ונקלים בבעיה כפולה – ראשית, לא נעים לסרב לאדם שפנה אליך, זה משדר ארומת התנשאות; שנית, ההתעסקות בפניות למיניהן צורכת זמן יקר שאין לנו. נשאלת השאלה מה עושים? איך מונעים מן הרשת החברתית להפוך למפלצת שצורכת את כל זמנכם הפנוי ומקימה עליכם אויבים וטפילים?

עצתי, כמו בכל דבר בחיים, לשים גבולות. אינכם חייבים להגיב ולהשיב בחיוב לכל פניה. אם אינכם מכירים את שמו של הפונה, זכותכם להתעלם. אם אתם מכירים אותו, יותר או פחות, אין סיבה לסרב. החבר מהגן של הבת עלול להתגלות כחבר של השותף העסקי הבא שלכם, החברה מבית הספר היסודי עלולה להיות הקשר שלכם לתפקידכם הבא. לעולם אינכם יודעים מה טומנת בחובה התקשורת, וזה, בתמצית, סוד קסמה של הרשת החברתית.

© כל הזכויות שמורות לתמי לנצוט ליבוביץ