טלפון: 03-6913545


נימוסי רשת - Netiquette

נימוסי רשת - Netiquette

נימוסי רשת - Netiquette
תמי לנצוט ליבוביץ AICI, CIP
תאריך: 26.4.10

הישיבה מאחורי מסך המחשב, תחושת האנונימיות וחוסר הקשר האנושי הישיר עם עמיתים, גורמת לחלק ממשתמשי האינטרנט לחרוג מרמת התנהגותם המקובלת ולנהוג באופן בלתי מתחשב ולעתים אף בגסות וללא נימוס אלמנטרי.

דומה הדבר לתופעה המוכרת כאשר אנו יושבים ספונים במכוניתנו לעתים קרובות רבים מאתנו מאבדים חלק ניכר מרמת התנהגותנו המקובלת, אדם מתורבת הופך לנהג אלים ותוקפן.

כללי עשה:
1. בשורת הכותרת מאת: הקפידו על הזדהות בשמכם ובתפקידכם באם הוא רלוונטי.
2. בשורת הכותרת אל: הקפידו לציין את שם האדם אליו פונים ותפקידו בארגון. העיקרון הוא להקל על מקבל ההודעה ולעזור לו במיון הדואר הנכנס שלו.
3. חשוב למלא את שורת הנושא היות ורבים אינם פותחים דואר אלקטרוני שהנושא בו אינו מצוין מחשש לוירוסים או דואר זבל. הנושא עוזר לקורא גם במיון הדואר שלו.
4. נסחו את המסר כך שיהיה ברור לחלוטין אך עם זאת קצר, ענייני וקורקטי. התחשבו בקורא ואל תגזלו מזמנו היקר.
5. הקפידו על איות, דקדוק ועיצוב נכונים. השימוש באינטרנט אינו סיבה לפגיעה באיכות המכתב.
6. הקפידו על כך גודל וצורת האותיות יהיו נוחים לקריאה. זה מעיד על התחשבות, אשר בוודאי תתקבל בברכה אצל הנמען.
7. ציון הנושא בכותרת המכתב יעזור לקורא ויקל עליו. ממש כמו במכתב רגיל.
8. אם אינכם יכול לענות מיד למייל שהתקבל, אשרו את קבלתו באמצעות הודעה קצרה, בה מובטח טיפול קרוב בנושא ההודעה.

האינטרנט הוא אמצעי תקשורת, כמו כל אמצעי תקשורת אחר. כשם שאנו מקפידים על כללי התנהגות מנומסים בטלפון ולא פוגעים בזולת, ממש כמו במפגש ישיר בארבע עיניים, כך אין לעשות זאת במהלך תקשורת אינטרנטית.

הכלל הוא: אל תעשו באינטרנט את מה שאינכם עושים במפגש פנים אל פנים. חשוב לזכור כי תקשורת באינטרנט היא תקשורת כתובה ולא מדוברת. כלומר, היא נשמרת בכתב ולא ניתן להתכחש לה, או להתחמק בטענה ש"דבריי הוצאו מהקשרם" (לדוגמא: הדואר האלקטרוני של יועצו של ניקסון, אוליבר נורט, נשמר בבית הלבן ושמש כנגדו במשפט, כמו כן תכתובות הדואר האלקטרוני של ביל גייטס שמשה כנגדו במשפט המונופול המפורסם).

אז כיצד לנהוג באינטרנט?
חוקי ההתנהגות ברשת האינטרנט נקראים Netiquette - או בתרגום לעברית: נוהגי אטיקט או "נימוסי רשת". בנימוסי רשת אנו מבחינים בכללי "עשה" ו- "אל תעשה".

אל תעשה:
1. הימנעו ממשלוח הודעות תעמולה או פרסומות ברשת האינטרנט לנמענים אשר לא מעוניינים בכך. כבר יצאו מספר חוקי ענישה המתייחסים למשלוח בלתי מבוקר של הודעות אימייל שכאלה.
2. אל תכתבו באותיות גדולות מאוד, באינטרנט מתייחסים לכך כאל צעקות (Flaming) ורואים זאת בעין מאוד לא יפה.
3. אל תעליבו. לא בחיים ולא באינטרנט. אל תכתבו דברים שלא הייתם אומרים פנים אל פנים. אם הגיע אליכם מידע רכילותי (בעיקר אם הוא בטעם רע) אל תעבירו הלאה בדואר אלקטרוני. חשוב לזכור כי אנשים רבים ובלתי רצויים עלולים להיחשף למידע.
4. Reply בעת שמשיבים למכתב אלקטרוני - אל תמחקו את ההודעה המקורית. היא עוזרת לשמור על המשכיות בתכתובת ומקלה על הקורא לשמור את רצף האירועים.
5. הימנעו ממשלוח מסרים רגזניים. בפרט בתכתובת עסקית.
6. הקפידו לא לשלוח מחדש את אותו מכתב כל יום. זה מטרד לקורא. תנו לו זמן להגיב. העובדה שהאינטרנט הוא מהיר אינה קשורה ליכולתנו לענות תשובה מיידית. לעתים דרוש לכך זמן. היו סבלניים.
7. השתדלו להשתמש ברשת באופן מושכל. הימנעו מלקחת חלק במכתבי שרשרת מיותרים. ממשלוח בדיחות טפלות וממשלוח דואר זבל.

תכתובת אלקטרונית בינלאומית:
חשוב להקפיד ולציין תאריך וזמן מקומיים לנוחותו של הקורא באזור זמן אחר, וכן לקחת בחשבון את הפרשי השעות בעת משלוח וקבלת דואר אלקטרוני.
בסיום המכתב רצוי לציין את פרטיכם המלאים לצורך התקשרות לא אלקטרונית, כולל מספר טלפון ופקס עם קידומת בינלאומית ואזורית. רצוי להוסיף גם כתובת דואר מלאה כולל שם המדינה.
הימנעו מהומור וסרקזם בכתיבה, שכן הם לא תמיד מתורגמים כראוי בשפות אחרות ושונים ממדינה למדינה.
שים לב לסימוני המטבעות. $ תמיד מובן כ- $ ארה"ב (למרות שקיים גם דולר קנדי). ו – £ הוא הפאונד האנגלי אך גם הפזה הספרדי וכולי.

נימוסים ונוהגים כלליים ברשת האינטרנט:

במשפחה ובבית:
בבתים בהם יש יותר ממשתמש אחד לכל מחשב, חשוב להתחשב זה בזה. חלקו את זמן השימוש באופן צודק. הקפידו שהשימוש באינטרנט לא יפגע במסגרת המשפחתית. לא מנומס לגרום למשפחה להמתין לכם לסיים את הגלישה לפני האוכל או כל פעולה משפחתית אחרת.

שמירה על הפרטיות ועל המרחב האישי של כל בן משפחה חשובה באינטרנט כמו בשאר תחומי החיים. אין לעיין במסמכים, מכתבים, קבצים או תכתובות של אדם אחר ללא רשותו המפורשת. אין להשתמש בשירותים או סיסמאות של אדם אחר ואין להזדהות כאדם אחר.

בעבודה ובעסקים:
אל תשתמשו באינטרנט העסקי לצרכים פרטיים. התנהגות זו מהווה פגיעה בתרבות העסקית ובאמון המעסיקים. המחשב שייך לחברה והשימוש בו הוא לצורכי עבודה בלבד, אלא אם נאמר אחרת.

שימוש בעליונות טכנולוגית לצורך פלישה לפרטיותם של אחרים אינה מכובדת. העובדה שלמספר גורמים ברשת, כגון מנהלי רשתות, יש יותר כוח מאשר לאחרים אינה מקנה להם את הזכות לנצל כוח זה למטרות שליליות ולפגוע בפרטיות של האחרים בחברה.

מומחי מחשב ואשפי מחשב מוכרים לכולנו. עליהם להימנע מלנצל את הידע והמעמד שלהם לצורך קריאת דואר אלקטרוני פרטי של אחרים, או לבצע מניפולציות אחרות שפוגעות בזכויותיהם של משתמשי מחשב אחרים.

חשוב לא פחות, להיות סלחניים לטעויות של אחרים. כל אחד היה פעם טירון ברשת. התחשבות באחרים ועזרה לזולת תמיד חשובים. אם ברצונכם לתקן את האחרים עשו זאת ברוחב לב ובהתחשבות ולא בהתנשאות.

© כל הזכויות שמורות לתמי לנצוט ליבוביץ