טלפון: 03-6913545


טירוף הקניות העולמי

טירוף הקניות העולמי

אחרי טירוף הבלאק פריידי בארה"ב, בעולם וגם אצלנו – מגיעים הממצאים והמסקנות מאחוריהם

מאת: תמי לנצוט ליבוביץ

 

את בלאק פריידי כבר כמעט כולם מכירים, אבל מה עם סייבר מאנדיי? הצטרפתם לטירוף?

רק בארה"ב ובקנדה מעריכים שכ-3 מיליון אנשים נשארו בבית ביום שני – המכונה "סייבר מאנדיי", הלוא הוא יום שני רגיל לכאורה שמגיע אחרי בלאק פריידי. הם נשארו בבית באמתלה שהם חולים, רק כדי להיות מול מסך המחשב ולא לפספס שום רגע של מבצעי העונה, שחלקם היוו את המבצעים המרכזיים לקראת עונת הקניות העולמית לקראת חג המולד.

בעבר בלאק פריידי היה יום הקניות או יותר נכון, חגיגת הקניות המרכזית של העונה אך השנה זו הפעם הראשונה שסייבר מאנדיי עקף אותו במספרים בלתי נתפסים – כ-3 מיליארד דולר של קניות ברשת במהלך יום השופינג האינטרנטי. למעשה בלאק פריידי הפך להיות החזרה הגנרלית של המופע המרכזי של סייבר מאנדיי, במיוחד שאין צורך אפילו לקום מהספה ובטח לא לעמוד בתור כדי ליהנות מהמבצעים!

איך ומתי הכל התחיל?

בצורה אירונית, עיתונאים התייחסו לבלאק פריידי, יום שישי שאחרי חג ההודיה, בתור "המגיפה הגדולה ביותר בשנה", משום שעובדים רבים היו מודיעים שהם "חולים" כדי להישאר בבית ולהשתתף בחגיגות השופינג. בשל כך, המדיניות השתנתה בקרב מעבידים וחברות שהחליטו להעניק את יום העבודה הזו כיום חופש לעובדים כדי לא לבזבז משאבים על יום שגם ככה רבים לא היו מגיעים אליו – ויצרו בכך סופשבוע ארוך שכפי שאנחנו רואים, מגיע בזכות סייבר מאנדיי גם עד יום שני ואחריו.

בהתאם, חנויות ובתי עסק ראו את היום כפוטנציאל אדיר וכבר מתחילת המאה שתהלוכות ענק של חג ההודיה היו האטרקציה המרכזית בערים רבות, הם החלו לשמש כספונסרים לתהלוכות ולהכריז על חג ההודיה כתחילת עונת השופינג, כיום בו המחירים יורדים והופכים אטרקטיביים במיוחד. מאז, התופעה רק התעצמה והלכה עד תורי ענק עד אמצע הלילה והמוני אנשים שצובאים על דלתות רשתות וחנויות כבר בערב החג. תלונה ציבורית חוזרת כלפי החברות היא הזילות שנוצר כלפי ערב החג ולזמן האיכות המשפחתי שנפגם בשל קונים שהעדיפו לוותר על ארוחת החג ולעמוד בתור במטרה לזכות בהנחות ענק על מוצרים שונים ומשונים.

סייבר מאנדיי אמנם הגיע לשיא טירוף השנה אך הוא התחיל ו"נוסד" לפני 12 שנה, ב-28 לנובמבר 2005, כדרך של חברות ליצור המרות גבוהות יותר בקרב אתרי המסחר שלהם ברשת והחנויות האינטרנטיות שרק התחילו דאז. הקרדיט למתן השם ניתן לאלן דיוויד וסקוט סילברמן,, צמד מומחים מטעם מועצת הקניות האמריקאית שהשיקו מבלי לדעת את מה שיהפוך להיות יום הקניות הגדול ביותר בשנה בו מוציאים הכי הרבה כסף בשנה.

בלאק פריידי וסייבר מאנדיי במספרים

לפי מועצת הקניות האמריקאית, 125 מיליון אנשים בארה"ב השתתפו בחגיגת הקניות של סייבר מאנדיי לעומת הקונים של בלאק פריידי שהיוו רק 116 מיליון קונים. מבחינה כספית, כמעט 3 מיליארד דולר של בזבוזים הושקעו בסייבר מאנדיי לעומת מיליארד וחצי של קניות בבלאק פריידיי וחג ההודיה עצמו. מעניין לגלות מהנתונים שרוב הקניות לא היו קשורות לקניות של חג המולד ואנשים רבים המתינו לסייבר מאנדיי כדי לרכוש מוצרים לעצמם! למעשה, רבים מהקונים הם קונים שהמתינו בסבלנות לתאריך כדי לממש רכישה לה ציפו חודשים רבים וחשו שיקבלו את המבצע הטוב ביותר בסייבר מאנדיי.

המחיר וההשפעה על הכלכלה המקומית ועל הצרכנים לאורך השנה

בנקים נהנו מריביות ענק של צרכנים שהכניסו את עצמם למינוס, קונים ששמו סכומים מוגזמים על כרטיסי האשראי ואפילו אנשים שלקחו הלוואות כדי לעמוד בהוצאות. בארה"ב כניסה למינוס משמעה פגיעה בתוצאת הקרדיט הבנקאי שפוגע ביכולות הרכישה לאורך השנה. למעשה ההגזמה בקנייה במהלך סופ"ש חג ההודיה משפיע על השוק כולו בחודשים שאחרי משום שאנשים נשארים ללא כסף מיותר לבזבוזים בעונה שאחרי ובתי עסק רבים במיוחד מסעדות וקניונים נפגעים כתוצאה מכך.

מה אתכם? הגזמתם בחגיגת הקניות השנה? התפתיתם למבצעים שצצו מכל עבר?

יש לכם שאלות בנושאי נוהג וחגים בארה"ב מתעניינים בנושאי תדמית ואחריות עסקית וכלכלית ? רוצים לקרוא עוד על פתרונות בתעשייה, בחברה ובעסקים? אתם מוזמנים להמשיך ולגלוש באתר ולשאול, התשובה תגיע אליכם ישירות למייל.

©כל הזכויות שמורות לתמי לצוט ליבוביץ