טלפון: 03-6913545


אימוג'ים, נימוסים ומה שבניהם.

 אימוג'ים, נימוסים ומה שבניהם.

שפת סימני האימוג'ם  הגלובאלית

מאת: תמי לנצוט ליבוביץ

לשאלה החוזרת ונישנת: האם מותר ונכון להשתמש באימוג'י בעבודה ובעסקים, מוקדש בלוג זה. 

בעולם הטכנולוגי והמנוכר שלנו, אין כל מניעה מלהוסיף רגש או חיבה להודעה דרך אמוג'י חמוד הנבחר בחוכמה, תוספת של רגש, חיוך נעים וצבע לטקסט יבש, יכול להעניק תחושה נעימה למקבל, במיוחד אם יש אייקון רלוונטי שיגרום לו לחייך. יחד עם זאת קיימת גם סכנה ל"תאונות" אישיות , חברתיות או עסקיות.

אימוג'ים הפכו לדרך רגילה לחלוק מחשבות, רגשות ומושגים. עם זאת, סמלי פרצוף סמיילי אלה אינם מתאימים בכל צורה של תקשורת. אז מתי מתאים להשתמש בהם? והאם יש בכלל קשר בין אימוג'י לנימוסי עסקים או שכלל לא צריך להשתמש באימוג'ים בעולם העסקים?

בעולם הטכנולוגי והמנוכר שלנו, אין כל מניעה מלהוסיף רגש או חיבה להודעה דרך אימוג'י חמוד הנבחר בחוכמה, תוספת של רגש, חיוך נעים וצבע לטקסט יבש, יכול להעניק תחושה נעימה למקבל, במיוחד אם יש אייקון רלוונטי שיגרום לו לחייך. משלוח אימוג'י מתאים ורלוונטי במיוחד לאדם או לתוכן, מעניק תחושה של יחס אישי.יחד עם זאת מומלץ להימנע משימוש יתר באימוג'י: כמובן, גם אם הזמן והמקום מתאימים לשימוש באימוג'י, שולחי הודעות - ובמיוחד אלו שנמצאים במשרד או בעבודה - צריכים להיזהר משימוש יתר בהם. כאשר עובד כולל אימוג'י בהודעות בתדירות גבוהה מדי או בכמויות מוגזמות, זה יכול להיראות במהירות כלא מקצועי או מוגזם.

אז מה הקשר בין אימוג'י לנימוסים?

טקסט אישי בחברה  - סוג וכמות האימוג'ים שבהם תשתמשו יסתכמו בסגנון התקשורת האישי שלכם, והקשר שיש לכם עם הנמענים. למעשה, זה הזמן האידיאלי להשתמש בהם, שכן אימוג'י אחד יכול לעשות הבדל באופן שבו האדם האחר תופס את הטקסט שלך.

מדיה חברתית -אופן השימוש באימוג'י במדיה החברתית ישתנה מאוד בהתאם לפלטפורמה, לנמענים, לתוכן ולסדר היום. עם פוסטים קלילים, הכל הולך. זיכרו:  תוכן רציני מחייב פחות אימוג'ים.

תקשורת חצי פורמלית - תקשורת חצי רשמית כוללת דברים כמו פניות, סידורים לאירוע, תלונות, כמו גם הודעות טקסט עם אנשים שאינך מכיר באופן אישי, אין להשתמש באימוג'י מכיוון שהם עלולים לגרום לנמען לאי נוחות אם הוא לא מכיר אותך, או שזה עלול לתת לו את הרושם שאתה לא לוקח את הנושא הנדון ברצינות, או אותו נמען לא מבין את פרוש אותו אימוג'י.

תקשורת עם עמיתים לעבודה - למרות שהמחשבה הראשונה שלך עשויה להיות להימנע לחלוטין מאימוג'ים עם כל מי שקשור לעבודה, זה לא תמיד המקרה - זה תלוי באופי הקשר ובנושא הדיון.

לקוחות, לקוחות פוטנצייאלים וקולגות - בדרך כלל, שימוש באימוג'י בתקשורת מקצועית אינו מומלץ, רצוי להתרחק משימוש בהם, במיוחד אם אינך מכיר אותם באופן אישי. אבל אימוג'י יכול להיות מקובל - ואפילו חביב - ברגע שמערכת יחסים נוצרה היטב והנושא העומד על הפרק מתאים לשימוש בהם. טיפ קטן:  טוב הוא שאיש העסקים ימתין עד שלקוח ישתמש באימוג'י בתקשורת שלו לפני שישלב אותם בעצמו, וגם אז ישקול את ההקשר של השיחה לפני השימוש בהם וגם אז, לא להגזים במספר, השארו סולידים ועסקיים. 

תקשורת פנים משרדית - השימוש באימוג'י בתקשורת הלוך ושוב בין עמיתים לעבודה מיותר. התקשורת צריכה להיות קצרה ועינינית, יש סכנה בסביבת העבודה שלא כולם יבינו וידברו באותה שפת האימוג'ים, ויפרשו בצורה אחרת את המסרים. למעשה, אימוג'י יכול להיות מועיל במיוחד להבהרת מצב הרוח במצבים שבהם צריך לפזר מצב מלחיץ  כלל משרדי ולא אישי.

יש לזכור כשמדובר בשימוש באימוג'י, אין ממש כללים דקדוקיים לשימוש כקו מנחה. זה מסתכם בהקשר. 

הידעתם?

שפת האימוג'ים-שפת הסימנים הפופולרית בהסטוריה.הומצאה בסוף שנות התשעים על מנת להקל על התקשורת האינטרנטית, והפכה לשפה גלובאלית במהירות שיא בתולדות האנושות. האימוגי הראשון הומצא ע"י יפני שהיה חבר בצוות הפיתוח של מערכת אינטרנט סלולרי לחברת טלפונים ביפן.שפה זו החלה כמערכת סמלים, כ - 175 אימוגי'ם והתפתחה בקצב מסחרר וכיום מגיעה לקרוב ל 3000. מליוני אנשים שולחים מיליארדי אימוג'ים מידי יום.בתחילה דרכה אמצו שפה זו בני נוער וכיום הפכה לנחלת כל הגילאים. 

 המילה אימוג'י היא חיבור בין שתי מילים ביפנית: E שפרושה, תמונה ו -Moji שפירושה, דמות. "תמונת דמות". סמלי האימוגים נמצאים כיום בכל ההתכתבויות  מהוואצאפ , דוא"ל האלקטרוני, וכל הרשתות החברתיות.

שפת האימוג'ים עושה לתקשורת האנושית, הבינאישית הכתובה מה ששפת הגוף, הבעות הפנים והמחוות עושות לדיבור פנים מול פנים, מה שהקול והאיטונציה מעבירות בשיחה קולית. מכניסות מעט רגש.(יש המכנים את האימוגי'ם כרגשונים - פרצופוני רגשות) 

שילוב של אימוג'ים בכתיבה תורם רגש לכתיבה, הבעת רגשות, מאפשר קשר חם יותר פחות רשמי, מסייע להבהיר את כוונת הכותב, מכניס ביטוי אישי ולפעמים גם הומור. נשמע טוב? אך האימוג'ים התמימים   יכולים לגרום לנזק תקשורתי חברתיים, בין אישיים בחברה ובעבודה. עד הטוענים ששפה זו הפכה אותנו לעצלים, בעלי "נכות רגשית" אשר איבדנו בדרך את היכולות התקשורתיות המילוליות.כמה קל להביע רגשות בלחיצת לב אדום קטן במקום לדבר במילים ולומר אני אוהב/ת. כמה קל ללחוץ על האאיקון לייק, בלי לרדת לפרטי התוכן. ומה שהיום חשוב, כמה לייקים אתם שווים?!

 

 

 על שאלה של צבע, תרבות ונימוסי צ'אט

כשפה המשותפת לכל אוכלוסיית העולם, בלי הבדלי גזע, דת ומין התאימה שפה זו את עצמה לכולם ע"י טכנולוגיה נוספת וחכמה התאמת צבע העור של כל אחד מאתנו. הכל התחיל כאשר חברת טכנולוגיה אפריקאית התריסה בפני חברת Apple על כך שכל האייקונים במקלדת האמוג'י שלה הם של פרצופים ודמויות לבנות. לקול בנושא הצטרפה גם קהילת הלהט"ב שזעמה על חוסר הייצוג של זוגות חד מיניים ומשפחות אלטרנטיביות כחלק מהאפשרויות לבחירה. לזעקה הצטרפו סלבריטאים ובראשם מיילי סיירוס שהפכה את כל הנושא לטרנד חם בטוויטר, ומשם – הכל היסטוריה. ההיסטריה של המשתמשים ושיתוף הפעולה של Apple בנושא, מזכירים לנו עד כמה ההשפעה התרבותית של המכשירים הסלולריים על החברה שלנו, היא בלתי נתפסת.

לאחר שתעדכנו את מערכת ההפעלה, כל הפרצופים והדמויות במקלדת האמוג'י שלכם יוצעו לשימוש בשישה גווני עור שונים לבחירת המשתמש. הפרצופים הלבנים התחלפו בפרצופים צהובים שבלחיצה מעניקים לכם תפריט גוונים מלא. בחברה לא התעצלו, אפילו את הרקדניות, פועל הבניין המיניאטורי והיד המשוחה בלק תוכלו לצבוע בגוון העור הנוח לכם!

המתנגדים לאייקונים החדשים מגיעים בעיקר מארה"ב וטוענים שהאמוג'ים התמימים רק מלבים את נושא מערכת היחסים החברתית והגזעית הבעייתית במדינה, נושא שנמצא לא מעט בכותרות בשנים האחרונות.

אך למעשה, במיוחד בארה"ב בה הנושא הוא כל כך מהותי, השינוי זכה לתשבוחות ופידבקים חיוביים. ומעבר לאמריקה, שווקים במזרח התיכון, אסיה ואפריקה אימצו את העדכון החדש בחום ובלחיצת כפתור. משתמשי iPhone מתרבויות שונות סוף סוף מרגישים שקולם הושמע, או לפחות נצבע, גם אצלנו בכור ההיתוך אנחנו חולקים גווני שיזוף רבים ושונים.

 

חשוב מאוד! השתמשו באימוג'ים מבלי לשכוח כלל חשוב של תורת הנימוסים – לפני שאתם אומרים משהו, כדאי תמיד לספור עד עשר ואז לשחרר את האמירה. גם בהודעה, תנו לעצמכם כמה שניות לקרוא ולעבור על התוכן, המוצר המוגמר שכתבתם, לפני כפתור ה"שלח", כדי לוודא שהטקסט של ההודעה הוא אכן מתאים, רלוונטי ומוכן לשליחה.

אם אתם חברים טובים של קולגה עסקית, כמובן שאייקונים חייכנים ושמנמנים בשיחות הפרטיות ביניכם לא יכולים להזיק, רק להיפך.

ומתי כדאי להימנע מהאימוגי'ם? דווקא בשיחות צ'אט  אישיות, עם המשפחה הקרובה, הפרטנר שלכם לחיים, הילדים שלכם וגם חברים טובים, לפעמים כדאי לזנוח את האייקון מאחור ופשוט להגיד כמה אוהבים, מנשקים ושמחים, גם מבלי לתת לאייקון לדבר עבורכם. למילים יש כוח לחזק, לנחם, לחבר ולשפר מערכת יחסים, טובה וחזקה ככל שתהיה.

 

                                                                                            ©כל הזכויות שמורות לתמי לנצוט ליבוביץ