כללי שיח עם בינה מלאכותית – האם נכון לפנות ב "בבקשה"?
מאת: תמי לנצוט ליבוביץ
העולם משתנה במהירות – בינה מלאכותית כותבת לנו מיילים, מייצרת רעיונות, עוזרת בלימודים ובקריירה. אבל רגע אחד… האם היא גם יודעת להגיד “תודה”? האם היא מבינה מתי נכון לומר “בבקשה” או להתנצל?
כמומחית לנימוסים ונוהג בינלאומי, תמיד אמליץ על חשיבותן של מילות נימוס בתקשורת האנושית. הן אבן יסוד ליחסים חיוביים, הבעת כבוד הדדי, ותורמות לאקלים חברתי נעים ומכיל. אך אנו נמצאים בעידן חדש, עידן הבינה המלאכותית, שבו גבולות התקשורת מתרחבים ומאתגרים את נורמות השיח המוכרות. בעוד שבתקשורת עם בני אדם, מילות נימוס הן הכרחיות לבניית מערכות יחסים, מניעת תחושת פקודה ושמירה על נורמות חברתיות, בתקשורת עם מודלי שפה, המצב שונה בתכלית. במאמר זה, נבחן מדוע דווקא כאן, בעולם החדש של ה- AI אין בהכרח מקום למילים אלו.
ופה נשאלת השאלה, איך וכיצד נוכל להפיק את המרב מהאינטראקציה עם הטכנולוגיה, מבלי לפגוע ביכולות התקשורתיות הבין-אישיות שלנו.
הבינה המלאכותית: כלי פונקציונלי, לא יצור בעל רגשות
ההבנה הבסיסית והחשובה ביותר היא שמודל שפה אינו אדם. מודלי שפה אינם בעלי רגשות, תודעה או הבנה חברתית כמו בני אדם. הם פועלים על בסיס אלגוריתמים ונתונים, ומטרתם העיקרית היא להבין את בקשת המשתמש ולספק את המידע המבוקש בצורה המדויקת והיעילה ביותר. מילות נימוס אינן משפיעות כלל על יכולתם לעבד את הבקשה או על איכות התשובה.
התקשורת עם AI הבינה המלאכותית צריכה להיות יעילה ותמציתית ככל האפשר. הוספת מילות נימוס מיותרות עלולה להאריך את הקלט ולהפוך את הבקשה לפחות ממוקדת. ככל שהבקשה ברורה וישירה יותר, כך יגדלו הסיכויים לקבל תשובה מדויקת ומהירה. התמקדות בתוכן הבקשה עצמה, בניסוח ברור ומפורט של השאלה או המשימה, היא הדרך הטובה ביותר להבטיח תוצאות אופטימליות.
במקום להשקיע מחשבה בניסוח מנומס, יש להתמקד בניסוח מדויק של מה שאתה רוצה שהמודל יעשה או יספק.
מה אומרת התאוריה הטכנולוגית?
בשנה האחרונה נשמעו קולות – בעיקר מצד מפתחי AI ותומכי "Prompt Engineering" – הגורסים כ: 'פנייה מנומסת כמו 'בבקשה' או 'תודה רבה' עלולה להכביד על ה Prompt-ולהאריך את זמן התגובה או "לדלל את הבקשה". לטענתם, על מנת לקבל תוצאה חדה, יש לנסח בקשות באופן ישיר, תכליתי, ללא "רעשי רקע שפתיים". הגישה הזו מתמקדת ביעילות, ותואמת שיח טכנולוגי פונקציונלי.
מה אומרים המחקרים וההמלצות?
- לא חובה מבחינת המערכת –AI לא “נעלב” אם לא אומרים תודה או בבקשה. הטכנולוגיה מבוססת חישובים סטטיסטיים, ולא רגש.
- מבחינה יעילות –הוספת מילות נימוס לא פוגעת בביצוע. הן לא משנות את איכות התשובה (חוץ ממקרים נדירים שבהם שאלות מנוסחות מסורבל מדי).
- אבל מבחינה אנושית – מחקרים בפסיכולוגיה החברתית ובתחום Human–Computer Interaction מראים שכשאנחנו משתמשים בנימוס גם מול מכונה, זה מחזק אצלנו תחושת שליטה, אמפתיה והרגלי תקשורת חיוביים. כלומר, זה מיותר ל־ AI – אבל מועיל לנו.
שיחה עם בינה מלאכותית אינה קסם – אלא שיתוף פעולה בין האדם לבין המערכת. ככל שננסח טוב יותר – נקבל תוצאה טובה יותר. היה ברור ותמציתי: נסח את בקשתך בצורה ברורה, ישירה ותמציתית. כך תבנו שאלה שלמה, יעילה – – כדי לקבל את התשובה הכי קרובה לצורך שלך.
המדריך לשימוש נאות ויעיל בבינה
- הגדר את המטרה: ציין במפורש מה אתה רוצה שהמודל יעשה. לדוגמה: "סכם את המאמר", "תרגם את המשפט", "כתוב רשימה של...", "הסבר את המושג...". צור...
- ספק הקשר רלוונטי: אם הבקשה דורשת הקשר מסוים, ספק אותו בבירור. לדוגמה: "בהתבסס על הטקסט הבא, סכם את הנקודות העיקריות".
- ציין את קהל היעד- המילים משתנות לפי מי שצורך את התוכן.זו נקודה קריטית – כי הסגנון, העומק והדוגמאות תלויים בקהל. (ילדים, אנשי מקצוע, נשים...)
- השתמש בשפה פשוטה וברורה: הימנע מז'רגון מורכב או מילים דו-משמעיות.
- פרט דרישות ספציפיות: אם יש לך דרישות לגבי הפורמט, האורך, הטון או הסגנון של התשובה, ציין אותן במפורש. לדוגמה: "כתוב רשימה בפורמט בולטים", "הגבל את התשובה ל-100 מילים", "כתוב בסגנון רשמי"."הומוריסטי, אישי, מחקרי....
- הוסף מידע רלוונטי שכבר יש לך - אם יש קטע שכתבת, או דוגמה – כדאי להוסיף.
- בצע אינטראקציות (חזור ושפר): אם התשובה הראשונית אינה מספקת, נסח מחדש את בקשתך, הוסף פרטים או בקש הבהרות. מודלי שפה לומדים ומשתפרים עם כל אינטראקציה.
- אין צורך ב"בבקשה" או "תודה": מילים אלו אינן נחוצות ואינן משפיעות על ביצועי המודל.
החשש מפגיעה בתקשורת הבין-אישית: איך לשמור על האיזון?
הטענה שאי-שימוש במילות נימוס מול AI הופך את התקשורת לקרה או פקודתית, ובכך משפיע לרעה על התקשורת הבין-אישית, היא חשש לגיטימי ומוצדק במישור האנושי. אולם, חשוב להבין את ההבדל המהותי בין תקשורת בין בני אדם לבין תקשורת עם מודל שפה.
בתקשורת עם AI, אין משמעות ל"כבוד עצמי" או ל"רגשות" מצד המכונה. מטרת האינטראקציה היא פונקציונלית לחלוטין – קבלת מידע או ביצוע משימה. ה-AI אינו "מרגיש" טוב יותר עם נימוסים , ולמעשה, מילים מיותרות עלולות להאריך את זמן העיבוד או לדלל את המסר.
ה"כללים" של נימוס בתקשורת עם מודל שפה שונים לחלוטין, ומונעים מיעילות, בהירות ותמציתיות. ההבנה הזו אינה אומרת שאנו מאבדים את יכולתנו להיות מנומסים או שמתפתחת בנו נטייה לדבר בפקודות. היא רק אומרת שאנו מבינים את ההבדל בין מכונה לאדם, ומתאימים את סגנון התקשורת שלנו בהתאם.
איך להיגמל מההרגל ולשמר את הנימוס האנושי?
האתגר הוא לנהל את ההפרדה בין תקשורת עם מכונה לתקשורת אנושית, בלי שההרגל האחד ישפיע על השני. הנה מספר דרכים לעשות זאת:
תהליכי חשיבה והפרדה מודעת: לפני כתיבה, שאל את עצמך "למי אני כותב עכשיו? למודל שפה או לאדם?". אם ל-AI, תזכיר לעצמך שזהו כלי ללא צורך בנימוסים. חשוב על ה-AI כמנוע חיפוש או כלי עבודה, שנועד לספק מידע ביעילות ללא הקשר חברתי.
לסיכום:
בעוד שנימוס הוא ערך חשוב בתקשורת אנושית, הוא אינו רלוונטי בעת אינטראקציה עם מודלי שפה. ההמלצה היא להמשיך להשתמש במילות נימוס בשפע ובכנות בתקשורת עם בני אדם, אך להרגיש חופשי ובטוח לוותר עליהן בעת אינטראקציה עם AI.
“בעולם שבו אפילו המכונות שלנו לומדות לדבר, איך בעצם נשמור על נימוס? הרי בינה מלאכותית לא נעלבת ולא שופטת אותנו, אבל יש קסם מסוים בלהכניס אנושיות גם לשיחה עם אלגוריתם.
יכולים לפנות איך שנוח לכם, ברשמיות או בכיף, ובאמת שזה לא ישפיע על התשובות שתקבל. אז פשוט תרגיש חופשי ולא צריך לדאוג לגבי הנימוסים.
תודה ובבקשה? - אם זה גורם לכם להרגיש טוב, למה לא!
©כל הזכויות שמורות לתמי לנצוט ליבוביץ
