טלפון: 03-6913545


מחמאות מנומסות

מחמאות מנומסות

תורת המחמאות בחברה ובעסקים

מאת: תמי לנצוט ליבוביץ  

מחמאה היא מסר חשוב ואנושי, היא הבסיס לכל מערכת יחסים וזה תקף במערכות יחסים אישיות ומקצועיות כאחד. בשני המקרים חשוב שמחמאה ומילה טובה יהיו אמיתיות, ושיבואו מן הלב.

קשר זה של מחמאות צריך להיות דו-סטרי: חשוב לדעת לתת מחמאה וחשוב גם לדעת לקבל אותה. בדרך כלל קל הרבה יותר לתת מחמאה, רוב האנשים אינם יודעים כיצד לקבל מחמאה. מרב מבוכה, הם מפרשים את המחמאה לא נכון או מקבלים אותה כאישית, ולא כפי שניתנה, כהערכה מקצועית בלבד. תגובה כזאת מבלבלת את נותן המחמאה ויוצרת מצב מבוכה מיותר. כל תורת המחמאות מטרתה להגיד את הדבר הנכון בזמן ובמקום הנכון.

סקרים שנערכו בעולם מראים כי 26% מהסקטור הניהולי שלא קיבלו הערכה נאותה (ובמילים אחרות, לא זכו במספיק מחמאות) עזבו את העבודה אך ורק בשל סיבה זו. מחמאות מקצועיות מחדירות מוטיווציה בעבודה, ולא כדאי לוותר עליהן או להמעיט בהן.

מחמאה נכונה היא אמירה כנה ואמיתית, כמו: "נילי, תודה על המאמץ שהשקעת בהכנת המצגת המצוינת הזאת" או "משה, ערכת את החומר בצורה נפלאה". ההערכה צריכה להיות אישית ומקצועית, וכמובן לא גופנית. החוכמה במחמאה היא האמינות בשני מובנים: ראשית, שהמחמאה תהיה אמינה מבחינת האדם, שירגיש שבאמת מעריכים אותו ומוקירים את פועלו, ושנית מבחינת המחמיא. עליו לתת את התחושה שהוא מכבד את עצמו במתן המחמאה.

התגובה למחמאה היא סוגיה בעייתית לא פחות, ואף יותר. חלקי מהאנשים נבוכים לקבל מחמאות ומתגוננים מפניהן. אחרים נוטים לחשוש ממטרת המחמאה, ולחפש את האינטרס או את המניפולציה שעומדים מאחוריה. חשש זה מחזק את חשיבות האופי המקצועי של המחמאה והרלוונטיות או ההצדקה שלה. אדם צריך להבין בדיוק על מה הוא מקבל את המחמאה כדי לתת בה אמון.

כיצד לתת מחמאה?

כיצד לקבל מחמאה?

 

© כל הזכויות שמורות לתמי לנצוט ליבוביץ