טלפון: 03-6913545


סגנון דיבור ואיכות הקול

סגנון דיבור ואיכות הקול

סגנון דיבור ואיכות הקול - חלק מתדמית אישית
תמי לנצוט ליבוביץ  CIP
תאריך: 12.6.11

לפי מחקרים, אומרים כי אנו שומעים רק חצי ממה שאומרים לנו, מקשיבים רק לחצי מזה, מבינים רק חצי מזה וזוכרים רק חצי מזה! מה שנשאר זה לא הרבה! יש הבדל בין לשמוע ולהקשיב, כאשר אומנות השיחה היא בראש ובראשונה יישום היכולת להקשיב וזולת ולתת לבן שיחכם את ההרגשה שאתם מקשיבים לו, מתעניינים בדבריו ומבינים אותם.

למרבה הצער, כיום לאנשים יש יכולת (ונכונות) הקשבה נמוכה, והם נוטים לאטום את אוזניהם. כמו כן, ההקשבה מצריכה לימוד ותרגול וזהו מהלך אקטיבי באומנות השיחה.

יתרונות ההקשבה הם: הבנה טובה יותר של אנשים ושל בעיות, למידה רבה יותר, שיפור קשרי עבודה והעבודה עצמה והפגת מתחים. כלומר, ההקשבה תביא לפתרון בעיות קיימות. הקול ואיכות הדיבור מהווים מדד אשר באמצעותו ניתן לקלוט מידע רב אודות האדם, וניתן למצוא לכך חיזוק במילה Person.

המילה Person מקורה במילה הלטינית Per-Sona ומשמעה הוא באמצעות הקול, כלומר, קיים קשר הדוק בין אישיות האדם לבין הקול וסגנון הדיבור שלו.

הקול קובע
איכות הקול וסגנון הדיבור שלנו מהווים חלק ניכר מהתדמית אותה אנו יוצרים ומקרינים. ממחקרים עולה כי המסר המילולי מהווה 7% מכלל המסרים המועברים במצב של תקשורת בין אישית, וכשבאים לנתח את סגנון הדיבור, ההתייחסות היא אך ורק לאיך הדברים נאמרים, תוך התעלמות מוחלטת מהתוכן עצמו.

לצורך המחשה, ניתן להשוות את סגנון הדיבור לשפת הגוף. כשם ששפת הגוף מלמדת אותנו רבות על האדם הניצב מולנו וכשם שהיא בעלת השפעה חזקה מאוד על התדמית הנתפשת של אותו אדם, כך גם סגנון הדיבור.

בחיי היומיום, כל אחד מאמץ לעצמו סגנון דיבור משלו, המייחד אותו ומזוהה איתו, אך כאשר אנו מדברים על מגרש העסקים, כללי המשחק משתנים ומקבלים משנה חשיבות. בבואנו לדבר לפני אנשים, בין אם זו הרצאה, נאום או פרזנטציה, לאיכות הקול ולסגנון הדיבור יש חלק ניכר בהצלחת הדובר, או מאידך, בכישלונו.

כחלק מסגנון הדיבור, חשוב להתאים את המסר המילולי לקהל המקשיב, כלומר, התאימו את השפה בה אתם משתמשים לקהל שמולכם, כך שתהיו בטוחים שיש לקהל את הכלים להבין את המסר שלכם, כפי שאתם רוצים להעבירו.

כמו כן, כאשר אתם מקיימים שיחת עסקים, לדוגמה שיחת מכירות, על מנת להפוך אותה לאפקטיבית יותר, התאימו את קולכם לזה של הלקוח. כלומר, חקו את השימוש בקול כפי שעושה זאת הלקוח. התאמת הקול מתייחסת לעוצמתו, לאינטונציה, לקצב הדיבור, לתבנית דיבור ואפילו לצחוק. הקפידו לעשות את "החיקוי" באופן בונה אמון ולא מוגזם, על מנת שלא לפגוע בלקוח.

אם הלקוח משתמש במשפטים קצרים מאוד וחתוכים, זו תהיה טעות מצדכם להשתמש במשפטים ארוכים ומסורבלים. הוא לא יקשיב לכם ולא יזדהה עם דבריכם. גם אם זהו אינו סגנון הדיבור הרגיל שלכם, קצרו את המשפטים והתאימו עצמכם ללקוח. הטכניקה של התאמת השימוש בקול עוזרת לטשטש הבדלים בינכם לבין הלקוח, והרי זו המטרה. על ידי כך שתיצרו אצל הלקוח את ההרגשה שאתם דומים, תוכלו לרכוש את אמונו ולהעביר אליו את המסרים הנכונים, כפי שאתם מעוניינים.

אמנו את עצמכם
אימוץ סגנון דיבור בהיר ונכון דורש אימון, ואין דרך טובה יותר מאשר להקליט את עצמכם מדברים. כאשר תאזינו להקלטה, תוכלו לזהות נקודות חולשה בסגנון הדיבור או בשימוש בקולכם, כך שתוכלו לעבוד על אותן נקודות בעייתיות ולשפר אותן.

מאחר ותחום הדיבור כולל בתוכו נדבכים רבים, נביא להלן טיפים המתייחסים לאספקטים השונים של דיבור עם אנשים ודיבור בפני קהל:
• התאימו את איכות הקול שלכם לסביבה, לסיטואציה ולנושא עליו אתם מדברים.
• דברו באופן ברור.
• הדרך הטובה והקלה ביותר לפתוח בשיחה היא על ידי הצגת שאלה.
• התרכזו במה שמעניין את השומעים ולא במה שמתחשק לכם לבטא.
• בזמן הדיבור הקפידו שלא ליצור רעשים באמצעות תנועות גוף שונות, וכן נסו לנטרל רעשים סביבתיים, כך שתשומת הלב תתרכז בדבריכם.

דברים שיש להימנע מהם:
• אל תשתלטו על השיחה. תנו גם לאחרים להביע את עצמם והקשיבו להם.
• בסביבת העסקים, הימנעו לחלוטין משימוש בסלנג.
• הימנעו מהברות כמו אהה...הממ....
• אל תקללו ואל תישבעו במהלך דבריכם.
• אל תתרכזו בשיחה סביב עצמכם. הימנעו עד כמה שניתן מהמילה "אני".
• אל תפיצו שמועות ורכילות.
• הימנעו ממילים אבסולוטיות כמו "תמיד, לעולם לא" ועוד.
• אל תדונו בביקורת עם אנשים שאינם מהווים צד בעניין.
• השתדלו להימנע מנושאים השנויים במחלוקת, העלולים לגרום לסערה בקרב השומעים, אלא אם כן אתם מעוניינים ליצור פרובוקציה בכוונה.

מה כן לעשות:
• שקלו את דבריכם לפני שאתם אומרים אותם.
• התרכזו במה שאתם אומרים עכשיו ואל תתכננו את המשפט הבא.
• הקפידו להיות מלא טקט.
• השתמשו במונחים של מטרות, תוצאות, שאיפות.
• כשאינכם יודעים משהו, הודו בכך, אולם אל תהפכו את זה להרגל.
• כשאתם מקבלים מחמאה, הגיבו עליה פשוט ב"תודה רבה". זה לא הזמן להצטנע.
• סיימו תמיד את דבריכם בהערה שתסכם את הדברים ותשאיר רושם חזק.

אופן ההתבטאות:
סגנון דיבור מתייחס לא רק לאופן שבו אתם מעבירים מסרים מילוליים אלא גם לאופן שבו אתם משתלבים, כחלק ממכלול, בסיטואציה של שיחה. כלומר, ניתנת התייחסות לאופן הדיבור אך גם לאופן ההקשבה, היכולת להעביר מסרים מול היכולת לקלוט מסרים מדוברים אחרים וכולי.

יש להתייחס לקול ככלי עזר להעברת המסרים, ולהשתמש בו בתור שכזה. אם אתם נלהבים, תנו לקול שלכם לעלות ולהביע זאת. שנו את עוצמת הדיבור, היזהרו מדיבור מונוטוני (העלול להרדים את הקהל) ובנו את קצב הדיבור כך שיתמוך במסר המילולי אותו אתם מעבירים וירתק אליכם את הקהל. זכרו שקצב דיבור איטי מדי מעייף ומקשה לעקוב אחר רצף הדברים. דיבור מהיר מדי יגרום לחלק גדול מהקהל לאבד אתכם, וחבל.
חשוב לשמור על קול ברור, צלול וחזק מספיק כך שכולם יוכלו לשמוע את דבריכם, אבל, גם כאן אסור להגזים. קול רם מדי יוצר רתיעה אצל המאזינים.

כאשר אנו רואים את האדם המדבר, סגנון הדיבור ושפת הגוף משלימים זה את זה וביחד יוצרים את האפשרות להתרשם מאותו אדם, אפילו אם הוא זר. מאידך, ישנם מצבים בהם אנו לא רואים את הדובר, אלא רק שומעים אותו. למשל בשיחת טלפון, ברדיו, בהקלטה וכדומה. במקרים אלה, מקבל סגנון הדיבור משנה חשיבות ,למעשה זהו הגורם שישפיע באופן החזק ביותר על הרושם שנקבל על אותו אדם. סגנון הדיבור והקול קובעים את מידת האפקטיביות של העברת המסר המילולי, מהווים מדד מדויק לרגשות הדובר ומלמדים עליו האם הוא חסר ביטחון, פזיז, שקול, משוחרר ועוד.

סגנון דיבור, כמו גם איכות הקול, הינם גורמים יומיומיים התופסים חלק ניכר הן בחיי החברה והן בסביבת העבודה. ולכן, כדאי וחשוב להשקיע קצת זמן ואימון על מנת להופכם לאפקטיביים, מנומסים ויעילים יותר. אחרי הכול, גם סגנון דיבור הוא נימוס, או במילים אחרות, התייחסות. באופן הדיבור אתם מביאים לידי ביטוי הן את ההתייחסות שלכם לעצמכם והן את התייחסותכם לסובבים אתכם.

הרבה יותר נעים להקשיב לאדם שמדבר לא רק בצורה ברורה ומובנת אלא גם בצורה נעימה, מתחשבת ומתייחסת. באופן טבעי, הקשבה לאדם כזה תיצור הד חזק יותר ונכונות רבה יותר לא רק לשמוע את הדברים אלא גם להסכים איתם ולקבל אותם.

סגנון הדיבור במגרש העסקים
מאחר וסגנון הדיבור מהווה חלק אינטגרלי ומשמעותי מכלל התדמית, הוא גם מקיים את "חוקי" התדמית, כלומר, התדמית אותה נקרין תשתנה לעתים לפי אופי הנסיבות, המקום, האנשים שסביבנו, מטרותינו וכדומה. כך גם סגנון הדיבור. בתקשורת בין חברים נוכל להרשות לעצמנו להשתמש בסגנון דיבור שלא יעלה על הדעת שנאמץ אותו בעת הגשת פרזנטציה עסקית.

אופן הדיבור מלווה את המילים והתכנים, אולם, כאשר קיימת סתירה בין צורת הדיבור לבין התכנים, הנטייה תהיה להאמין למסר המתקבל מאופן הדיבור, כלומר, סגנון הדיבור משפיע על אמינות הדברים יותר מהתוכן המועבר, ולמעשה מהווה חלק בלתי נפרד ממנו.

סגנון דיבור וצורת ויכוח תרבותיים הינם גורמים חשובים ביותר המשפיעים על אמינותו של כל אדם ועל אחת כמה וכמה על הפוליטיקאי ואיש העסקים, כאשר סגנון הדיבור מהווה חלק מתדמית, המקיימת קשר מובהק עם תפיסת האמינות.

© כל הזכויות שמורות לתמי לנצוט ליבוביץ