טלפון: 03-6913545


טכניקות גדולות לשיחות קטנות

טכניקות גדולות לשיחות קטנות

שיחת חולין - עשה ואל תעשה 
תמי לנצוט ליבוביץ  CIP
תאריך: 13.3.12

שיחת החולין, או מה שנהוג לכנות "Small Talk" היא זו הקודמת לניהול המשא ומתן או שיחה עסקית אחרת. כך המפגש מתחיל באווירה נינוחה ונעימה, תוך חיוכים.

זוהי שיחה כמו זו שמתנהלת בין אנשים המתערבבים זה בזה או פשוט מעבירים זמן יחד.

בנסיבות עסקיות, שיחה זו תקרה מיד לאחר הצגת אנשים ועריכת היכרויות, במעלית, או בהמתנה לתחילת המפגש.

גם אם שיחה זו נראית לא משמעותית, יש לה השלכות חשובות על התפתחות הקשר העסקי.
אדם המרבה לדבר, ייתפס כעצבני ובלתי מתחשב, כשם שאדם שנמנע מן השיחה, ייחשב לסנוב ולמתנשא.

שיחת החולין מאפשרת לכם להרשים את הצד השני ולהציג את הצד החיובי שלכם.

היכולת לשוחח שיחת חולין על נושאים שאינם קשורים לעבודה, היא חלק בלתי נפרד מיצירת קשרים עסקיים וכן מיצירת אמינות עסקית שלכם ושל הארגון שאותו אתם מייצגים.

שיחת החולין מהווה חלק משמעותי מפרוטוקול התקשורת הבינאישית. לחלק מהאנשים, כגון סוכני מכירות, אנשי יחסי ציבור ומנהלים, שיחת החולין היא חלק בלתי רשמי מהגדרת התפקיד.

בארגון גדול, ההיכרות של המנהל הבכיר איתכם ועם עבודתכם מתמצה בדרך כלל בדוחות המגיעים אליו. הקשר הישיר שלכם איתו מתאפשר רק באמצעות שיחות חולין בהזדמנויות השונות, ולכן, יש בכך משום הזדמנות עבורכם, ליצור אצלו רושם אישי טוב עליכם.

כמובן שלא כולם אוהבים את שיחת החולין. ישנם אנשים ביישנים אשר מובכים על ידי זה, וכן יש את אלה הרציניים מדי, שלא למדו מעולם כיצד לשבור את הקרח ולנהל שיחת חולין חברותית ונעימה.
החדשות הטובות הן כי כל אחד יכול ללמוד כיצד להרגיש נינוח יותר עם שיחת החולין.

טכניקות גדולות לשיחות קטנות

• אמנות השיחה היא בראש ובראשונה היכולת להקשיב לזולת.
כשרון ההקשבה הוא אחת התכונות הקובעות, החשובות והמבוקשות ביותר. תנו לבן שיחכם את ההרגשה שאתם מקשיבים לו, מתעניינים בדבריו ומבינים אותם.
• הימנעו מלהפסיק את בן השיחה באמצע דבריו. גם כשעליכם להפריע בהודעה חשובה לאנשים השקועים בשיחה, אין לקטוע אותם (גם בקשת סליחה אינה פותרת את הבעיה). פשוט יש לעמוד לידם. הם ירגישו בנוכחותכם ויפסיקו את שיחתם.
• אין להפסיק את בן שיחכם באמצע דבריו, גם אם נדמה לכם שאתם רוצים להוסיף אנקדוטה מאוד רלוונטית. המתינו עד שיסיים את דבריו.
• הימנעו מלתקן את שגיאות השפה של בן שיחכם. הימנעו גם מלתקן או להכחיש דברים שאינם מאוד משמעותיים. אם אתם נאלצים להכחיש – עשו זאת בעדינות יתרה בכדי לא לפגוע בבן השיח.
• אל תשמיצו – גם לא את ה"אויב".
• אל תלעגו – לא במילים ולא בהבעת פנים.
• אל תהפכו כל נושא לשיחה אודות עצמכם. הימנעו מלהכניס מילים כמו "גם אני…" וכולי, התאזרו בסבלנות. תורכם לספר על עצמכם יגיע.
• הימנעו מלדבר בחברה באופן שמעיד על ביטחון עצמי מוגזם. זה מרתיע אנשים.
• בעת שיחה ראשונה מוטב לבחור בנושאי שיחה כלליים ובלתי מחייבים וכן להימנע משאלות בעלות אופי חקירתי ומתערב.
• כשאין מנוס מוויכוח ענייני – היזהרו מאוד מלעבור לפסים אישיים ולהפוך אותו לוויכוח ברמה האישית.
• לא שואלים על נושאי כסף (בכלל, ומשכורת בפרט), דרגה, גיל ומצב משפחתי. הימנעו מהשאלה "יש לך ילדים?". לעיתים זו שאלה מאוד עדינה ואף כאובה.
• אל תיתנו עצות, אלא אם כן התבקשתם לכך במפורש.
• הימנעו מלענות על שאלה שהופנתה לאחר.
• אל תפנו לבן שיחכם בשמו הפרטי, אלא אם כן קיבלתם אישור מפורש לכך.
• כל עוד אדם נמצא בפורום החברתי, הקפידו לקרוא לו ולדבר עליו בציון שמו ו/או תוארו. אל תהפכו אותו ל"הוא", בנוכחותו.
• יש להקפיד על פנייה לבעל תואר לפי הנוהג הבינלאומי המקובל ותוך התחשבות במנהג המקום.
• השתדלו לא לחסוך במילים טובות על הזולת. הכוונה אינה בהכרח למחמאות אישיות אלא מחמאות על הישגים, עבודה וכולי.
• אם החמיאו לכם – הביעו את תודתכם, בין אם בחיוך ובין אם במספר מילים.


© כל הזכויות שמורות לתמי לנצוט ליבוביץ