טלפון: 03-6913545


איך לפטר עובד בנימוס?

איך לפטר עובד בנימוס?

איך מפטרים עובד?
תמי לנצוט ליבוביץ  

אנו חיים בתקופה לא קלה, בלשון המעטה, בה הפיטורין הם המוניים, השוק בטלטלה כלכלית קשה, ובלית ברירה, פיטורין ואבטלה הם חלק ממנה. אם בחיי השגרה רגע הפיטורין קשה לשני הצדדים, הרי שבתקופת הקורונה קשה שבעתיים,כשאחד הרגעים הקשים ביותר בחייו של מנהל, שכיר כעצמאי, הוא הרגע שבו עליו לפטר את אחד מעובדיו. אין ספק שכל אחד היה מוותר ברצון על התפקיד העצוב, אך בכל זאת – מי צריך לעשות את העבודה הקשה הזו, תוך שמירת כבוד ויחס האנושי למפוטר/ת?

בדרך כלל, הדבר נקבע על פי גודל ומבנה החברה: מנהל החברה יודיע זאת לעובדים הבכירים, מנהל זוטר בחברה גדולה יודיע לעובדים שמתחתיו.

עובד ותיק שההערכה לעבודתו אינה קשורה לפיטורים, זכאי ליחס עדין ומתחשב, אך יחד עם זאת נחוש. כלומר, אין טעם לערוך בפניו טקס השתתפות בצער דרמטי מדי.
אם הפיטורים קשורים למצב הכלכלי של החברה, רצוי לפרוש בפני העובד כמה נתונים שיוכיחו לו כי הסיבה לצעד זה אינה קשורה לטיב עבודתו כלל. ובימים אלו ברור שיש להוסיף כמה מילים על המצב הכללי. כמובן שזה לא הזמן לצפות ממנו לסימפטיה. לו, כרגע, קשה הרבה יותר.

את הבשורה המרה יש לעשות בארבע עיניים, בחדר סגור ופרטי, ולבשר אותה מייד בתחילת השיחה, ללא עיכובים מיותרים. רצוי להתכונן מראש ולדעת מה החברה יכולה ומוכנה להציע לו כעזרה וכפיצוי, ולומר לו את הדברים כבר באותה השיחה. לדוגמא, פיצויי פיטורים, מכתבי המלצה חמים שיזכירו בהגינות את הסיבות הכלכליות לפיטוריו, הצעת עבודה חלופית בחברה אחרת, הבטחה (אמיתית) לעזור לו לחפש עבודה הודות לקשרים אישיים, וכדומה.

רצוי שסגנון ההודעה לא יהיה קשוח וגם לא פסימי מדי. מוטב להתאמץ לנסוך בעובד אופטימיות ולעודד אותו שזה לא סוף העולם. טוב להדגיש בפניו את מעלותיו ולציין שבזכותן ודאי ימצא במהרה מקום עבודה חדש, ואולי אף טוב יותר. אבל - נא לא לעשות זאת כלאחר יד. העובד ממילא רגיש ביותר ואין להוסיף על הפגיעה הקשה דברי חלקלקות סתמיים.

שאלה
אני מנהל מפעל תעשייתי בן 40 עובדים. עלי לפטר שני עובדים: אחד שנתפס בגניבת חומרי גלם (והחזיר אותם) ואחד שלא הצליח להשתלב בעבודה. כיצד עושים זאת בצורה המכובדת ביותר?

תשובה
על העובד הראשון אינך צריך לבזבז זמן ומילים מיותרים. עובד שסרח יקבל הודעת פיטורים קצרה ועניינית, אך לא בפומבי. אין זה מכבודו של מנהל לערוך סצנות מביכות מול קהל המאזינים.
עובד שלא עמד בציפיות זכאי, למרות זאת, ליחס מתחשב ולעידוד. גם לו יש לבשר את הבשורה בארבע עיניים ולחזק אצלו את ההרגשה שהכישלון הנוכחי אינו בהכרח כישלון בעתיד. אם יש באפשרותך לעזור לו, הבטח לו כי תעשה כן ואל תשכח.

שאלה
המצב הכלכלי הקשה פגע במפעל שבו אני עובד זה 15 שנה. הייתי רוצה לדעת איך צריך להתנהג אדם שמקבל הודעת פיטורים, במידה וחלילה אפוטר, אינני רוצה לעזוב את מקום העבודה בתחושה קשה ולשרוף את הגשרים מאחוריי.

תשובה
כל מי שמפוטר בגלל סיבות שאינן תלויות בו, היה רוצה לפחות להתנחם באהדת החברים לעבודה ולהתחלק איתם בעצב ואולי גם בכעס. אך מוטב שלא תפרוק את זעמך ועלבונך על חבריך לעבודה ואל תקלל באוזניהם ותתלונן בלי סוף על האשמים לפיטוריך. ספק אם תזכה באהדה כלשהי מאלה הנשארים לעבוד שם. לעומת זאת, אם תגלה איפוק ואופטימיות ותתחיל מיד לחפש עבודה חדשה, תתפלא למצוא בין העובדים כאלה שישמחו לעזור ולייעץ לך.
נסה לקבל את ההודעה המצערת בראש מורם ואל תהסס לפנות אל המנהל בבקשה להסתייע בקשריו כדי למצוא עבודה אחרת, או בכל בקשה אישית הוגנת.

בקיצור ולעניין
• מנכ"ל מפטר עובדים בכירים, סמנכ"ל או מנהל זוטר במפעל גדול מפטר עובדים זוטרים.
• הודעת פיטורים תימסר בארבע עיניים ובחדר סגור.
• אין להשהות את ההודעה, או להקדים לה שיחת סרק.
• רצוי להצטייד מראש במכתבי המלצה חמים, ובהצעות לעזרה ממשית.
• עובד שסרח יקבל הודעת פיטורים מיידית וקצרה.
• עובד שפוטר, עדיף שיתחיל מיד לחפש עבודה חדשה במקום לבזבז זמן יקר ברחמים על עצמו.


© כל הזכויות שמורות לתמי לנצוט ליבוביץ