טלפון: 03-6913545


לבוש בסביבה העסקית החדשה

לבוש בסביבה העסקית החדשה

לבוש בסביבה העסקית החדשה
תמי לנצוט ליבוביץ AICI, CIP
 

לעשות את עבודתכם ביעילות וביסודיות הינה תכונה שאינה עולה על זו כיצד הינכם נראים. אולם, אנשים רבים פוגעים בהצלחתם כאשר אינם משדרים, על ידי הופעתם החיצונית את המסר: "אני מוכשר, אמין ומכבד את עצמי ואת האחרים".

דמיינו לעצמכם מצב, שבו אתם מגיעים לפגישה עסקית במשרדו של עמיתכם למקצוע ומוצאים אותו לבוש בחולצת טריקו, ג'ינס וסנדלים. איזה רושם לבושו יותיר עליכם? האם ראוי לעסוק בנושאים מקצועיים כשאנו לבושים באותו הלבוש שאיתו אנו יורדים לחוף הים? האם הייתם יכולים לדמיין את עצמכם מקיימים פגישות עסקיות בלבוש מעין זה?

רבים נוהגים לומר, כי אין להסתכל בקנקן אלא במה שיש בו, אולם לא ניתן להתעלם מההשפעה הרבה שיש לרושם חיצוני ראשוני על תפיסותינו וגישותינו.

אנו נוטים לשפוט אנשים על פי "האריזה" החיצונית וטענה זו נכונה בפרט כאשר המפגש בינינו לבין אחרים הוא קצר וענייני, כפי שקורה לעיתים קרובות בעולם העסקים. בשל כך אנו נאלצים להסתמך על פרטי מידע שקל למוח לקלוט ואלו הם לרוב פרטים חזותיים, כדוגמת סגנון הלבוש שלנו.

כאנשי עסקים מקצועיים המכבדים את עצמם, עליכם לחשוב היטב: מה אתם רוצים שבגדיכם יספרו עליכם לסובבים אתכם???

לבגדים שאנו לובשים יש תפקיד חשוב בבניית תדמיתנו האישית והעסקית, שכן הבגד מתפקד ככלי להעברת מסרים. כיום אין קודים נוקשים באשר לסגנון הלבוש ולכן עלינו להיות יצירתיים ולוודא שלבושנו מאפשר תקשורת טובה ומציג מסר של נינוחות, פתיחות וגמישות.

המעבר בעולם העסקי, מקודי לבוש כפויים אל פיתוח האינדיבידואל, מחייבים אתכם להשקיע בלבוש ולבחור מלתחה הולמת, מעניינת וכנה, שאיתה תרגישו בנוח. כיצד, אם כן, תדעו מה ראוי ללבוש לפגישות השונות במהלך השבוע?
כיום, חברות נוטות להגדיר לעצמן מהו סגנון הלבוש הרצוי עבורן. השיטה הטובה ביותר לתכנון נכון של המלתחה השבועית, מתבססת על חלוקת הלבוש בעסקים לארבעה קריטריונים מרכזיים. חלוקה זו מהווה מדד, שעל פיו מגדירים את דרגת הייצוגיות והרשמיות ככלי עזר להעברת מסרים וליצירת תדמית חיובית. ג'ודית ראסבנד ( Judith Rasband) הייתה החלוצה בתחום זה. הקריטריונים לבחירת הלבוש מוצגים כקשת (סקאלה) הנעה בין לבוש בלתי פורמאלי ללבוש רשמי וייצוגי:

 

חולצת טריקו וג'ינס - סגנון לבוש זה מעיד על פתיחות, זרימה, קלילות ונגישות, אך בו בזמן הוא משדר זמניות, חוסר רשמיות, יום יומיות ופשטות. בעולם העסקים, לבוש זה יביע חוסר רצינות וחוסר מקצועיות ויצור תדמית עסקית שאיננה רצויה.

 

 

 

חולצת צווארון – חולצת צווארון מעבירה מסר של רשמיות חלקית, אך בו בעת מציגה סמכותיות. על מנת שלבוש זה יעביר מסר של מקצוענות, רוגע ושיתוף פעולה, על הגבר להקפיד שרק כפתור אחד יהיה פתוח בחולצת הצווארון. כמו כן, יש לוודא ששני הכפתורים הממוקמים מתחת לצווארון יהיו מכופתרים. הנוהג בעסקים כיום הוא: חולצה בעלת שרוולים ארוכים בחורף ובקיץ, ניתן לקפל את השרוולים שני קיפולים, במידה וחם.

 

 

 

במקרה בו ברצוננו ללבוש סריג מעל חולצת צווארון, חשוב להקפיד על כך שהצווארון יהיה בתוך הסריג ולא מחוצה לו. דרך אגב, חולצות בסגנון Polo נכנסות אף הן בדרגת סגנון הלבוש, אך בבחירת סגנון זה, חשוב להקפיד שאורך השרוול הקצר יהיה עד המרפק.

בנוסף, חולצת צווארון עם עניבה תשדר רצינות, אחריות ועקביות, אך כמובן שיש להקפיד שכל כפתורי החולצה מכופתרים. בניגוד לגברים, כאשר מדובר באשת עסקים ניתן ללכת עם פתח גדול יותר חולצות סריג,( טווין סט) וכן צווארוני גולף.

 

 

ז'קט - סגנון זה משדר אחריות, סמכותיות, השפעה, נגישות וכבוד ומעביר מסר של "יש על מי לסמוך" ז'קטים צריכים להתאים למבנה הכתפיים. קו הכתפיים המחמיא ביותר הוא זה שאינו קשיח מידי ואינו רך מידי. קו כזה ייתן נוכחות להופעה מקצועית אמינה ויקרין סגנון אישי ייחודי.

 

 חליפה – לבוש זה משדר לסובבים כוח, רשמיות, אמינות, יציבות ודיוק. נהוג לייחס סגנון זה למנהלים ולאנשים בעמדות בכירות או ייצוגיות, מאחר והחליפה מעבירה מסר של סמכותיות ופורמאליות.
 

אז.... מה לובשים היום??!1!

על מנת להחליט "מה לובשים היום" דרושים גמישות והגיון בריא מול הארון הפתוח. כאשר אתם יוצאים לפגישה עליכם להגדיר מראש מהו אופי המפגש (רשמי, חברתי, עסקי...) ובהתאם לכך לקבוע את סגנון לבושכם.

חשוב לזכור כי בגדיכם צריכים לעזור לכם להראות מה שהינכם ולא להשתלט עליכם ולהאפיל על אישיותכם. הבגדים שאנו לובשים מספרים לסובבים אותנו מי אנחנו ועל מנת ליצור את התדמית הנכונה, אין להקל ראש בבחירת המלתחה. בעולם העסקים התחרותי, כולם מקצוענים, מוכשרים ובעלי ידע רב לפחות כמותכם.

בשל כך, לא מספיק להיות טובים יותר, עם יתרונות יחסיים כאלה ואחרים. על מנת לממש את היתרונות שלכם ולהבטיח הצלחה מתמשכת לאורך זמן, עליכם לבלוט מעל מתחריכם: להיות מרשימים, להקרין נוכחות מקצועית וחזקה, אמינה ויציבה ולדעת ליצור תקשורת בינאישית אפקטיבית עם הסובבים אתכם. לבוש נאות הוא רק נדבך אחד בדרך אל ההצלחה, נדבך חשוב. לעולם אין לדעת - אולי נדבך זה יהווה עבורך את קרש הקפיצה להצלחה.

© כל הזכויות שמורות לתמי לנצוט ליבוביץ