טלפון: 03-6913545


לעשות עסקים במזרח הרחוק – הדרך הנכונה

לעשות עסקים במזרח הרחוק – הדרך הנכונה

להתפתח מזרחה – תנאי הכרחי להצלחה עסקית גדולה

כל מי שלמד שיעור אחד בכלכלה ובעסקים יכול לדקלם לכם שעות ארוכות על "הכפר הגלובלי" – תהליך ההתרחבות העולמית ושיתוף המידע העולמי, שהופך את התקופה שבה אנחנו חיים לפורצת דרך והיסטורית מבחינת ניהול עסקים. בקיצור רב, המרחקים פשוט הצטמצמו – החל מאמצע המאה שעברה מרכז הכובד העסקי בעולמנו נע באופן הדרגתי מהמרכזים המסורתיים שלו – צפון אמריקה ואירופה – והולך ומתפשט ועובר מזרחה לכיוון אסיה ומזרח אסיה. הראשונה להתפתח ולהפוך לשחקנית גדולה בשוק העסקים העולמי היא כמובן יפן – אך כיום לא רק יפן מהווה שחקנית מרכזית מבין מדינות המזרח הרחוק. בתור המדינה המאוכלסת בעולם, שמשנה לשנה הופכת למרכז פוליטי ועסקי גדול יותר ויותר, סין הופכת למרכז עסקי עצום שכל חברה שמכבדת את עצמה שמה משרדים מרכזיים בו. גם קוריאה, טאיוואן, הודו, סינגפור ואפילו תאילנד – תופסות תפקיד חשוב ומהותי בעולם העסקים הגלובלי, כמו כמעט כל מדינה אחרת במזרח הרחוק – השוק המתפתח במהירות הגבוהה בעולם.

הבדלים תרבותיים ועסקיים בין המזרח לביננו

אבל כשאנחנו – אנשי עסקים ויזמים ישראלים – רוצים לעשות את הקפיצה קדימה ולהרחיב את העסקים שלנו מזרחה לכיוון ההצלחה שמובטחת לנו שם, חשוב לזכור שלא מדובר בעסקים בצורה ובמבנה שאנחנו מכירים. במדינות המזרח הרחוק נהוגים מנהגים ומקובלות התנהגויות אחרות מאלה שאנחנו מכירים בשווקים המערביים, ובמיוחד במדינת ישראל. ניתן להבין, אם כן, שלא ממש מספיק לחפש באינטרנט טיסות לתאילנד, לעלות על הטיסה הראשונה ולהתחיל להצליח בגדול במזרח הרחוק – אנחנו צריכים להיות מוכנים למה שיצפה לנו שם. קצרה היריעה מלתאר את ייחודה של כל מדינה ואת המנהגים השונים הנהוגים בכל אחד מהמרכזים העסקיים במזרח. עם זאת, ברור כי אסור לנו להתחיל את תהליך ההתרחבות וההתפשטות למזרח לא מוכנים.

איך מגשרים על הפער הזה?

בשביל להיות ערוכים בצורה הנכונה ביותר לתרבות העסקית במזרח הרחוק, ולהצליח לעשות עסקים בהצלחה ולנצל את הפוטנציאל העצום שטמון במדינות המזרח, צריך בראש ובראשונה להיות יסודיים. לא מדובר פה באלמנט ייחודי למזרח הרחוק – אנשי עסקים בכל העולם מעריכים יסודיות – אבל בשביל שתוכלו לעשות את העבודה הטובה ביותר בהצגתכם והצגת העסק שלכם, אתם צריכים להכיר ולהבין לעומק את השוק המקומי ואת המנהגים המקומיים. אם אתם נוסעים לטוקיו, הונג קונג, סיאול או בנגקוק – בכל אחד מהמרכזים הגדולים של המזרח הרחוק יש פוטנציאל עצום, ותרבות עסקית שונה מזו שאתם מכירים. התרבות הזו לא תתאים את עצמה אליכם, ותוכל להסתדר גם בלעדיכם – ולכן כדאי לכם מאוד להתאים את עצמכם אליה.

להצליח בגדול – ולעשות את זה נכון

צריך להבין שמדובר במשימה לא פשוטה. חקר מעמיק של תרבות המזרח הרחוק ושל המנהגים העסקיים בשוק אליו אתם מעוניינים להיכנס יכול לקחת שנים – אך איזו הצלחה לא כרוכה בעבודה קשה?