טלפון: 03-6913545


לא כל יום פורים 2024

לא כל יום פורים 2024

 לא כל יום פורים 2024 

מאת: תמי לנצוט ליבוביץ   

רוח שטות - במידתיות

חג פורים מסמל את הנס הגדול שנעשה ליהודים בימי אחשוורוש. העם היהודי היה נתון תחת גזירותיו הקשות של המן הרשע, ומרדכי היהודי, דודה של אסתר המלכה, נאבק למען ביטול הגזירות, בעזרתה של אחייניתו. המאבק לא נסב על קיומו הרוחני של עם ישראל (כמו בחנוכה למשל), אלא על עצם קיומו הפיזי. בשל כך החג מונצח לא רק באמצעים רוחניים, אלא גם באמצעות ביטויים גשמיים כגון אוכל, שתייה "עדלאידע בין ארור המן לברוך מרדכי", תחפושות ושמחה. שמחת פורים היא מעין התרסה כלפי יורשיו של המן וממשיכי דרכו לאורך הדורות, ועל כן אחד מעיקרי החג הוא לשמוח ולצהול. השם פורים נגזר מהמילה "פור", זה שהפיל המן על היהודים, ושהאל עשה בו "ונהפוך הוא".

בבית, בבית הספר, בישוב, בשכונה או בין החברים, פורים זוהי הזדמנות פז למסיבות, לארוחות ולמשתאות, למצעדי תחפושות ולכיף גדול; זמן להרפות מעט משגרת החיים ומהנורמות החברתיות ולהשתטות. גם במגזר הדתי והחרדי תלמידי הישיבות הרציניים ביותר יוצאים לרחובות מחופשים ושמחים. זהו אחד הימים הבודדים שבו יציאה לרחובות חבורות, חבורות, צהלה ושמחה אינם נחשבים לביטול תורה. וכמה יפה הוא מנהג משלוח המנות! המנהג רווח בעיקר בקרב האוכלוסייה הדתית, אך בהחלט מקובל גם בשאר המגזר היהודי.

פורים בעולם העסקים

חג פורים הוא, לכאורה, הזדמנות להשתחרר מכבלי התדמית וללכת אחר נטיות הלב או גחמות הפנטזיה, אבל רק לכאורה. אמנם העובדים מוזמנים להתחפש, ולעתים הארגון דואג לספק להם חומרי גלם לתחפושות, כדי לעודד אותם לצאת מן השגרה, אבל זו מראית עין של חופש שאינו קיים באמת. למעשה, הקוד הבלתי כתוב של זירת העסקים אינו מאפשר תחפושת אמיתית, אלא סימון בלבד. איש עסקים שיעטה על עצמו לבוש גרוטסקי או קיצוני, לא יזכה לרוב לתגובות מקצועיות חיוביות.

שימו לב למה שקורה בעסקים נותני שירות הפתוחים בחג ללקוחות. לרוב תמצאו שם אנשי מכירות באיפור מיוחד, מנהלים עם אביזר סמלי או כל סוג של תחפושת מינימלית, שתפגין כבוד לרוח החג מבלי לייצר "רעש" שיפגע בעסקים. האם תוכלו לנהל פגישת עסקים כשמולכם יושבת אינדיאנית עטוית חליפה מיוטה ומכוסה בצבעי מלחמה? האם תוכלו להיכנס לחדר הישיבות ולנהל שיחה עם ספיידרמן, הניצב מולכם במלוא הדרו? עסקים שפועלים בפורים "כרגיל", נוהגים כלפי החג בגישת "ללכת עם, להרגיש בלי", וכך מצפים גם מכם לנהוג. בין אם אתם עובדים בבנק, בבית ספר, בחברת הייטק וכו', אלא כן זהו ארגון שבו יצירתיות ומעוף הם שם המשחק, השאירו את התחפושות האמיתיות מחוץ לעסק.

כמובן שיש יוצאים מן הכלל, וכבר הזכרנו את העסקים ה"אלטרנטיביים" באופיים. גם מסיבת חברה בערב או מפגש חברתי נהנים מקוד התנהגותי שונה לגמרי, ויש גם את אותם יחידים הפורצים את הקוד. המצחיק הוא, שהיחידים הללו יכולים לפרוץ את  הקוד בכל יום שהוא, לאו דווקא בפורים. יחידים אלה נהנים (או סובלים) מתדמית אקסצנטרית, השונוּת שלהם היא ערך המותג שלהם, הם נוהגים ללבוש כל העולה על רוחם והסביבה למדה לקבל זאת. לעתים האנשים הללו הם קורבן תדמיתי ולעתים הם מצליחים לייצר תדמית ייחודית כל-כך, שהיא שוברת את כל החוקים ומולידה פנומנאליות. עבור בני המזל הללו – כל יום פורים

*חג פורים השנה מתקיים תחת צל כבד של צער, מתח, מלחמה, אבל וחטופים שעדין נמצאים בשבי החמאס.אמנם מצוות החג היא לשמוח,"מוכרחים להיות שמח", אך השנה קשה לכולנו. אכן פורים הזדמנות פז למסיבות, לארוחות ולמשתאות, למצעדי תחפושות ולכיף גדול; זמן להרפות מעט משגרת החיים ומהנורמות החברתיות ולהשתטות. אך השנה היא לא כל שנה. בואו נחגוג ברגישות ובצנעה, נכבד את כל המשפחות שעבורן פורים הוא לא מה שהיה ולא מה שיהיה.  

 

         ©כל הזכויות שמורות לתמי לנצוט ליבוביץ