טלפון: 03-6913545


חג הקורבן, عيد الاضحى "עִיד אל אָדְחָא", "החג הגדול"

חג הקורבן, عيد الاضحى "עִיד אל אָדְחָא", "החג הגדול"

חג הקורבן, عيد الاضحى "עִיד אל אָדְחָא", "החג הגדול"
תמי לנצוט ליבוביץ AICI, CIP
תאריך: 5.11.2011

שכנינו הערבים המוסלמים יחגגו ב-6-9.11.11 את חג הקורבן, הוא "עִיד אל אָדְחָא". זהו החג הגדול והעיקרי אצל המוסלמים והוא נמשך ארבעה ימים.

החג מציין את המועד לקיום החג' שפרושה העלייה לרגל למכה השוכנת בערב הסעודית שאליה כל מוסלמי מצווה לעלות לפחות פעם אחת בחייו. במכה במסגד הקדוש ביותר למוסלמים נמצאת הכעבה, מבנה קדוש בצורת קובייה (משם גם שמה), המכוסה פרוכת רקומה בחוטי זהב המוחלפת מדי שנה בטקס החג'ובה ובה נמצאת האבן השחורה. לפי האמונה יש לגעת, לנשק את האבן ולסובב את המבנה שבע פעמים. בסיום ההקפות יש לשתות ממי באר הזמזם, באר הקדוש.

החג נקרא חג הקורבן בשל סיפור העקדה עליו מבוסס. הנביא אברהם, שמאמין באלוהים, חלם שהוא שוחט את בנו (ישמעאל, לפי המוסלמים) כקורבן לאלוהים. הוא סיפר לבנו על החלום שחלם, והבן חשב שאביו צריך לעלות אותו כקורבן לאלוהים. הנביא אברהם מיהר להגשים את החלום שחלם, הלך להר ערפאת ורצה לשחוט את בנו כקורבן, כדי להראות את חוזק אמונתו באלוהים. אלוהים ראה זאת ושלח לו כבש, שאותו שחט אברהם במקום בנו.

החג נחגג החל מהיום העשירי של חודש האחרון בלוח המוסלמי, ונמשך ארבעה ימים. העלייה לרגל עצמה נמשכת כשבוע, וחג הקורבן מציין את אחד השיאים במהלך הטקסים הנהוגים בה.

מעבר לפן הדתי של החג, החג מלווה בהתחדשות ובהגשת מתנות והוא מהווה אירוע חברתי חשוב וראשון במעלה. המשפחות מתכנסות, נערכים ביקורי קרובים הדדיים בכל המגזר באווירת חג.

מנהגי החג:
• לעלות למכה - המקום שבו התרחש הסיפור העקדה.
• לעולי הרגל ההכנות מתחילות בתהליך היטהרות, פיזי ורוחני, הידוע בשם אחראם. לפני היציאה למכה, עולי הרגל מרבים בתפילה וממלאים באדיקות את טקסי הרחצה הנדרשים לפני תחילת התפילה. הם מתגלחים, מקצרים שערם וקוצצים את ציפורניהם, לובשים את לבוש האחראם - שני אריגי בד לבנים, נקיים וחסרי תפרים, אחד לכיסוי חציו התחתון של הגוף (עד לברכיים), והאחר משתפל מהכתפיים כלפי מטה. נשים כגברים נועלים סנדלים במקום נעליים, ועל הנשים להצניע את גופן בפרטי לבוש נוספים המכסים בקפידה את הרגליים ואת הפנים.
• משעה שעולה הרגל החל בתהליך האחראם, אסור עליו בתכלית האיסור להסיר את לבושו המיוחד, גם כשהוא הולך לישון. אסור השימוש בבושם ובתכשיטים.
• קונים בגדים חדשים לכל המשפחה, לובשים אותם ויוצאים לחגוג עם קרובי משפחה ושכנים.
• פוקדים את בתי הקברות וקוראים פסוקים מהקוראן.
• רוב המוסלמים נוהגים לאכול בחג בשר, לזכר הקורבן, אולם יש משפחות שמכינות ממתקים, כמו עוגות עגולות ממולאות בתמרים, כעכים ממולאים בשקדים ובוטנים, עוגות שמנת וכולי.
• שוחטים כבש (או בהמה אחרת) ומכינים את בשרו למאכל בסעודת החג או כתרומה לעניים.
גם הדרוזים חוגגים את חג הקורבן אך אופי החג מעט שונה:
תאריך החג משתנה לפי הופעת הירח ולפי לוח השנה ההג'רית (השנה שבה היגר הנביא מוחמד ממכה), על כן מקדים החג כל שנה בעשרה ימים.
על אף שחג זה חל בזמן חג הקורבן המוסלמי, אותו מציינם בעלייה לרגל למכה, לדרוזים יש משמעות ופרשנות שונה בתכלית לחג זה. הדרוזים אינם עולים לרגל למכה כלל, כי אין זו מצווה דתית דרוזית.
לחג זה קודמים עשרה ימים בעלי חשיבות מרובה בדת הדרוזית, ימים בהם הדתיים מתפללים בכל יום וחלקם נוהג אף לצום צום מלא או חלקי, לטהרת הגוף והנפש. ימים אלה נחשבים גם הם לימים קדושים ומבורכים ומתקיימות בהם תפילות אנשי הדת למען שלום, אחווה ומצוות הנתינה.
היום האחרון נקרא "אלוקפה אלכבירה" - יום העמידה, העמידה לדין - והוא היום הקדוש ביותר בחג ובו בני העדה נמנעים לעבוד ולנסוע ברכביהם.
החג נמשך ארבעה ימים.

מברכים בחג זה באחת מהברכות: "כל עאם ואינתום בח'יר" או "כל סאנה ואינתום סאלמין", משמע שכל שנה יחזור החג ותהיו בריאים ושלמים.

© כל הזכויות שמורות לתמי לנצוט ליבוביץ