טלפון: 03-6913545


נימוסים סביב המדורה -ל"ג בעומר

נימוסים סביב המדורה -ל"ג בעומר

נוהגי ל"ג בעומר - נימוסים סביב המדורה
תמי לנצוט ליבוביץ
בין פסח לשבועות , השנה, 2019, בערב ה 22 במאי ועד 23 במאי יום חמישי חוגגים את הילולת ל"ג בעומר. על אף היותו חג שמח ומאושר לילדים ומבוגרים כאחד, יכול להיות גם חג מסוכן מאוד. בנוסף להרגלינו היום יום-יומיים, וההכרה במתן כבוד לזולת, ההתייחסות אליו וההתחשבות בו - עלינו גם לנהוג במשנה זהירות בהכנות לקראת המדורות, באיסוף העצים, בהדלקת המדורה, ובחגיגות.

מקורות החג - היסטוריה
ל"ג בעומר היום השלושים ושלושה בגימטרייה, שבעה שבועות מיום ספירת העומר, (שחל בין פסח לחג שבועות). ביום זה מפסיקים את מנהגי האבלות והיום הופך ליום חג בעל מנהגים מיוחדים. לפי אחת המסורות במרד בר כוכבא מול הרומאים חל מפנה לטובת צבאו של בר כוכבא והושאו משואות לבשר את הניצחון. בנוסף על פי התלמוד פסקה ביום זה המגיפה, שהפילה חללים רבים מתלמידי רבי עקיבא ומכאן נובעת עוד סיבה לשמחה בחג.

בערב ל"ג בעומר מפסיקים ליום אחד את מנהגי האבלות, נהוג להסתפר, להתגלח, לערוך חופות ושמחות אחרות, ובתפילות אין אומרים "תחנון" או מספד. יום זה הוא יום חג.

רבי שמעון בר יוחאי
ל"ג בעומר הינו יום מותו של אחד מענקי הרוח של עמנו רבי שמעון בר יוחאי, שהיה מתלמידיו של רבי עקיבא. יום מותו נקרא בשם "היללו דרשב"י" כלומר יום שמחתו של הצדיק. (ביום זה, לפי המסורת, זוכה נשמתו של הצדיק לשוב בטהרה אל כור מחצבתה. התעלות נשמתו ושיבתה לגנזי מרומים באה לידי ביטוי בשמחה המונית, בשירה ובריקודים, בעיקר בתפילה לה', שזכות הצדיק תגן על העם כולו).

לפי מסורתם של בני עדות אשכנז - המגיפה בקרב תלמידי רבי עקיבא נמשכה גם לאחר יום האתנחתא של ל"ג בעומר וקטלה תלמידים רבים עד לראש חודש סיוון וזו בעצם הסיבה מדוע ממשיכים, בני עדות אשכנז, את גילויי האבלות עד תאריך זה.

לפי מסורתם של בני עדות המזרח - אשר חולקים על טענה זו של בני עדות אשכנז - וטוענים כי ל"ג בעומר היה בעצם היום האחרון להשתוללות המגיפה ועל כן הוא גם היום האחרון לאבלות. חל איסור על בני עדות אלו להסתפר עד ל"ג בעומר.

ליל המדורות
ליל ל"ג בעומר, הוא גם ליל המדורות הרבות. המרכזית שבהן מודלקת על ציון קברו של רבי שמעון בר יוחאי - ומירון שבגליל העליון. הסיבה העיקרית להדלקת המדורות היא ציון העובדה, שלרבי שמעון בר יוחאי מיוחס עיקר חיבורו של ספר הקבלה היסודי ביהדות - ספר הקבלה, העוסק בחוכמה הנסתרת של התורה. בנוסף, יום פטירתו של הרשב"י היה יום מרובה אור. האש והעשן הנראים למרחקים עזרו בעבר לצורך תקשורת בין ישובים המרוחקים זה מזה. בעזרת האש היו מודיעים על ניצחונות או אסונות. לזכר המדורות שהודלקו בפרוץ מרד בר כוכבא וביום הניצחון נהוג להדליק בל"ג בעומר מדורות. ביום זה נוהגים להביא להר מירון ילדים בני שלוש ולספר את שיערם בפעם הראשונה ("חלקה").

נשאלת השאלה: מדוע שמחים דווקא ביום פטירה, שהרי ההיגיון מחייב יום אבל?
שתי גרסאות לשאלה זו:

בניגוד לפטירתו של משה, אשר בכה על יום מותו, רבי שמעון בר יוחאי שמח ביום פטירתו ואמר: היום אני מעיד עלי, שכל הימים שחייתי שאפתי לראות את היום הזה (לפי ספר "הזוהר", הנ"ל גילה עד יום פטירתו את סודות התורה לחבריו).

ביום מיתתו של אדם גדול עושים שמחה ואכן, במקורות מובא, שגם יום פטירתו של האדם הראשון הפך ליום טוב.

מנהג "החץ וקשת"
בל"ג בעומר יוצאים הילדים מצוידים בחץ וקשת אל השדות והיערות. מנהג זה בא לזכר לוחמי בר כוכבא של אותם ימים, אך לא רק. המשמעות העמוקה יותר של השימוש בכלי זה הינה: קשת בענן היא אות הברית, שכרת ה' עם ישראל, שלא יישנה המבול שהיה בימי נוח.

עשרה טיפים לשרוד את החג
• יש להתחשב ולדאוג לחברינו בזמן איסוף העצים על מנת למנוע תאונות מיותרות וכמובן שמומלץ שלא לאסוף קרשים מביתם של השכנים והתושבים באזור מגורינו.

• בשעות אחר הצהריים לא להשתולל בצעקות וסיסמאות "היידה למדורה" וכמובן, להתנהג ברחובות בשקט ובזהירות, במיוחד אם שלל אותו יום הוא גדול.

• חשוב לאחסן את השלל במקום בטוח ולדאוג לאחסנו במקום נוח לכולם.

• אפשר לחלק את עבודה לכל אחד מהמשתתפים במדורה וכך למנוע עומס יתר על אחד או שניים מהמארגנים.

• נהוג לאכול תפוחי אדמה ("קרטושקס") ובצלים מן המדורה. בעידן המודרני מקובל מאוד נוהג חברתי נוסף והוא המרשמלו על השיפוד ולעשות "על האש".

• חגיגה זו נחשבת לאירוע בלתי רשמי ומכאן שאין צורך בגינוני שולחן רשמיים. כמובן שחלק מהאוכל פשוט והגיוני יותר לאכול בעזרת סכו"ם אך זה נתון לשיקול דעתו של כל אחד ואחד.

• מכיוון שמרבים לאכול בידיים, כדאי להצטייד מראש, במגבונים לחים ומפיות בכמות מספקת.

• יש לדאוג לצידה מספקת עבור כולם ולא לעשות הפליות על כל בסיס שהוא, שהרי מטרתנו המשותפת היא ליהנות ולשמוח יחדיו.

• כדאי להישמע להוראות כל מועצה ועירייה ולהשתמש בשטחים המיועדים לחגיגות אלו (שהרי גם יש במקום אמצעי אבטחה וזהירות למקרה הצורך). יש גם העורכים את המדורות קרוב לשפת הים. בכל מקום אשר יהיה חשוב לדאוג לסדר ולניקיון שלאחר החגיגה (כדאי להצטייד מראש בשקיות זבל גדולות).

• לא לערוך תחרויות מוסיקה רועשת עם כל אחת מהקבוצות החוגגות סביבנו.

© כל הזכויות שמורות לתמי לנצוט ליבוביץ