לכעוס ולהתוכח בנימוס
תמי לנצוט ליבוביץ
אם אין לכם בעיה עם העובדה שרוני הוא ג'ינג'י ומתן גבוה ורזה, ונירית חכמה, ולנדב יש אח חורג...אז למה אתם מוכנים לחנוק את עמית בגלל שהוא אוהד מכבי חיפה ולא מכבי תל-אביב? אולי בגלל שאי אפשר לצבוע את שערותיו של רוני או להכריח את מתן להנמיך קומה, אבל כן אפשר לצעוק קצת על עמית, ללגלג עליו, להעליב אותו – רק בגלל שדעה כן אפשר לשנות?
- אם למכבי חיפה, למשל, לא יהיו אוהדים כמו עמית, איך ייראה הדרבי בין שתי הקבוצות בשבת הבאה? ש-י-ע-מ-ו-ם!!!
- אם כולם יהיו תמימי דעים בהחלטה מסוימת, בדעה אחידה , איך יתנהל העולם? בשיעמום!!!
- אם כל האנשים בעולם יחשבו אותו דבר – עם מי ועל מה תדברו בכיף? עם אף אחד ועל כלום!
- אם כולם יסכימו לכל דעה שתשמיעו – זה לא ייראה לכם קצת חשוד? מאוד!
כעס זה רגש טבעי אנושי וחזק מאוד, וכאשר הוא מתפרץ קשה לעצור אותו. לפעמים אנו מצטערים על מה שאומרים בשעת כעס, ולפעמים לא יודעים איך לתקן את היחסים שהתקלקלו בגללו. אבל יש דרך למנוע את הנזק. צריך להשתמש קצת בהיגיון ובהרבה נימוס. ו.. תמיד להשאיר סולם על מנת לרדת מהעץ אליו טיפסנו גבוה מדי אוו במילים אחרות להשאיר תמיד פתח קטן לסליחה, התנצלות ותקווה.
צרור כלים לשליטה על הכעס:
- מנסים להעביר זמן להתקררות הרגש על ידי כך שנאמר במילים פשוטות מה עובר עלינו כרגע: "אני ממש כועס עכשיו, נמשיך לשוחח מחר... אחר הצהריים כשניפגש" (אין להיפרד מבלי לקבוע מועד).
- סופרים בלב עד עשר, או עד עשרים. לפעמים זה עוזר.
- משתלטים על מיתרי הקול ומדברים באיפוק.
- לא מאיימים בנקמה. לא מקללים. לא מבטיחים פעולת תגמול.
- משתדלים לנהל שיחה הגיונית, במקום נאום צעקני ומלא במילים מכוערות.
- במקרה שכן נפלטה לנו מילה לא נעימה, להתנצל ולבקש סליחה בו במקום.
צרור כלים לויכוח יעיל:
- אל תחששו להביע את דעתכם, אבל אל תציגו אותה כאילו זו הדעה האפשרית היחידה עלי אדמות
- כאשר משמיעים דעה הפוכה לשלכם – קחו אוויר והקשיבו בסובלנות.
- הוציאו את האוויר והיזהרו שלא להשיב במילים פוגעות, כמו: "זה הדבר הכי טיפשי ששמעתי בחיי", "אני לא מאמינה שאתה מסוגל לדבר שטויות כאלה".
- את דעתכם (ההפוכה) הקדימו במילים מרככות: "הקשבתי קשב רב לדעתכם, אך לצערי אני לא מסכים עם דעתך", לחזור בקיצור על על שנאמר, לשאול האם זו הייתה הכוונה. " האם הבנתי נכון". ואז, רק לאחר שחזרתם על הרעיון שנאמר, תאמרו: "עכשיו אומר לך מה דעתי".
- להתנצל בצורה אמינה ומשכנעת במידה ופגעתם באדם. להתנצלות האמינה שלושה חלקים:
קריאה בשמו של האדם אליו אתה פונה: "יוסי"
הסבר על מה אתה מתנצל: "שקראתי לאמא שלך ........."
ומה אתה מתכוון לעשות בעתיד: " אשתדל מאד לשלוט בעצבי ולא לחזור על מילים אלו בעתיד"
- שימרו על כלל הזהב בוויכוח: הבדלי הדעות בינינו לא יהפכו אותנו לשונאים.
©כל הזכויות שמורות לתמי לנצוט ליבוביץ